lördag 3 juli 2010

Hett Hong Kong fascinerar

Jag fortsatter trenden med att knappa pa engelskt tangentbord - denna gang var jag tvungen att logga in via kinesiska instruktioner! Himla tur att det har blivit ett och annat inlagga sa jag minns vilka knappar det ar som galler.

Hong Kong bjuder pa trettiogradig varme, eller ska jag kanske saga hetta. Luftfuktigheten kryper inte under 99,9 procent sa det klibbar skont pa ryggen hela tiden. Om nagon sitter och funderar pa att ga pa Disneyland i detta klimat, sa vill jag bara beratta att det inte gors utan anstrangning och litervis med svindyrt vatten.

For ovrigt sa ar Hong Kong en klart spannande stad: skyskrapor hoga som molnen och lika manga som stenarna i en genomsnittlig smalandsk aker (och detta innan bonden har lagt ner ett ar pa att rensa bort de flesta). Trafiken ar enorm och det myllrar av manniskor. Det kanns verkligen ett man ar i Asien, i Kina for att vara korrekt. Dofterna ar asiatiska och nattmarknaderna fullkomligt sjuder av aktivitet, plastleksaker och farggranna frukter. Lyxbutikerna star som spon i backen i bjart kontrast till miljonprogramsomraden pa vilka tvatten hanger ut fran fonstren som varsta italienska bakgard. Fascinerande stad att besoka, men absolut ingen stad som man (jag) skulle vilja bo i under en langre period.

Idag besokte vi Hong Kong Island och akte den legendariske Star Ferry. Ikvall blir det en ny marknad. I morgon bitti ringer vackarklockan klockan 4.45 for direkt avfard till flygplatsen. Tretton timmar forsta streckan och ytterligare tva fran London till Stockholm.

Jag spar fyra mora resenarer som mycket forvantansfulla laser upp dorren till Tallrisstigen 13.
Bilder fran Hong Kong kommer!

2 kommentarer:

moments sa...

Jag är HELT knäckt över att vi inte är hemma på söndag kväll! Jag och barnen åker till Skåne i morgon bitti. Men vi hade gärna varit med och hälsat välkommen tillbaka till Tallet. För det är ni! Vi har saknat er och jag har t o m drömt om att ni kom hem flera gånger. Hur blir det med bloggen nu???????? Kram!

Cilla sa...

Gissa om framförallt Oscar är efterfrågad av Alvin!

Vi får kramas i augusti!