tisdag 2 september 2008

Kex på badrumsväggen

Jag kom på det så snart jag lagt på luren. Rodnade inte ens, utan gjorde bara en liten grimas tillägnad mig själv. Smart tjej, den där Cilla.

Not!

Jag tar det från början; pratade med en tjej från företaget som vi hyr huset ifrån. Hon ringde för att kolla att poolmannen hade kommit förbi idag som utlovat. Jojomensan. Han hade varit här och konstaterat att det inte var så konstigt att vattnet såg lite grönaktigt ut eftersom klordunken var snustorr. Men, det fixade han snabbt genom att ösa i något genomskinligt i poolen (måtte man aldrig få en kallsup).

Nåväl, när jag ändå hade henne på tråden så avverkade vi några småsaker med huset som vi har upptäckt. Kom i sista stund på att jag måste uppmärksamma henne på de enorma sprickorna i fogarna i ena badrummet. Då insåg jag att jag aldrig har lärt mig de nödvändiga glosorna ”kakel”, ”fogar” och ”sprickor”. Inte helt riktigt, förresten – ”sprickor” hade jag ett hum om.

Tyvärr.

Först min förklaring av kakel:
- You know the things that you often put on the walls in the bathrooms?
(Fick ett litet tveksamt hummande till svar)

Så var det dags för fogarna:
- And the white things that you put between the things that you put on the walls in a bathroom.
(????)

Och sedan finalen; sprickor:
- Well, there are som really big crackers on that white thing.

(Hur vanligt är det att man har kex på väggarna?)

Som ni säkert förstår så bestämde Sharon att det var lika bra att hon kommer förbi i morgon förmiddag och tittar på badrummet. För säkerhets skull.

Frågan är: blir hon besviken eller lättad över att det inte sitter några kex på väggen?

7 kommentarer:

Lena Petré sa...

Det låter som den gamla klassikern: "Don't dustsuck when I'm backdrunk!" Ha, ha! Jag känner verkligen igen mig.

Cilla sa...

Dustsuck och backdrunk!!!! hahahaa!!! VEM har sagt det?

Det är ju underbart!!!

Lina sa...

Eller som en kompis skulle beskriva midsommar i dalarna, "with kneenofs and peoplebeer...."

Hur är läget annars?

KRAAAAM

martin sa...

Eller som Johan Högberg sa till deras gay värd i NY "Hey Ed you are such a great cock in the kitchen" efter att han gjort frukost till grabbarna.

Cilla sa...

Så himla skönt att man är i gott sällskap!

Syrran mailade om min TV-favorit Rikard Palms (nyhetsuppläsare i Rapport) insats då han i direktsändning frågade hur det var i xx-landet efter den stora earth caken.

I just love it!!

Erika M sa...

En lite sen kommentar kanske, men som den gudabenådade översättare jag är tar jag alla tillfällen i akt att asgarva åt er vanliga dödliga - ni gör så gott ni kan, jag vet! Tack för ett gott skratt! (Tyvärr kan jag inte bjuda på några egna språkgrodor eftersom jag är så perfekt.)

Cilla sa...

Vänta du, Erika... Din dag den kommer nog den med. Då åker den upp på bloggen så det bara visslar om det!