fredag 9 januari 2009

Toalettbesök

Det verkar vara något speciellt med vårt ena badrum. Lite utav en djurmagnet, skulle man kunna säga. Minns ni halvkilosspindeln som trodde att han skulle få sussa i vårt sovrum? Nåväl, han satt och blängde – ja, just det – precis ovanför dörren till badrummet.

För några kvällar sedan var det dags igen. Jag hade precis klivit in i duschen och fått in rätt temperatur när jag tittade upp i taket (av någon anledning så far alltid blicken uppåt när jag går in i ett rum – duschen inget undantag). Där uppe satt ett femtontal spindlar och stirrade på mig! Förvisso små bebisspindlar, men när de kommer i gäng så är även de små rätt obehagliga. Och framförallt var tanken på deras mamma läskig.

Jag stängde av duschen och beväpnade mig med det icke-miljövänliga spindelgiftet och satte igång med att förvisa dem till spindelhimlen. I ett försök att undkomma giftmolnet så vävde (spann?) hälften av dem en sista tråd som de for ner på – och det i ett rasande tempo. Eftersom jag bearbetade dem ståendes på bänken vid handfatet så höll jag på att få dem i ansiktet. Spray, spray!!!

Misstänkte starkt att de kom ifrån hålet uppe vid taklisten. Jajamensan, vi har ett litet läckage uppe vid taket från vilket det strilar vatten när det regnar. Är det inte det ena badrummet så är det det andra…

Idag kom hantverkaren förbi för att laga taket. Han bara ruskade på huvudet – det var tydligen i ett bedrövligt skick just där. Som grädde på moset hittade han ett stort possumbo (tänk er en blandning av marsvin och råtta – i kattformat…) som han tog bort.

Med risk för att låta lite känslig, men jag tycker ändå att man har rätt till visst privatliv när man är på toan.

Inga kommentarer: