onsdag 16 december 2009

Oönskat spindelbad

Igår var det pådrag vid poolen. Vilma höll som bäst på att leka simlärare med sin värdelösa crawlmamma när samma mamma upptäckte en FET spindel som guppade en meter från simskoleaktiviteterna. Och det var inte bara vågskvalpet från mina patetiska armrörelser som fick spindeln att röra sig – han vevade friskt med alla sina åtta håriga ben.

En mening, som jag har hört flera gånger under vår vistelse här, dök upp i huvudet: ”En funnelweb klarar sig flera timmar under vattnet, så kolla alltid poolen noga innan ni hoppar i.”

(Bett av funnelweb = ringa ambulans och få motgift ASAP annars återstår en lätt knackning på pärleporten.)

Jag lyckades få upp Vilma och mig på nolltid. Våra (mina) upprörda stämmor fick Alvin att snabbt visa sig på terrassen, och jag gav dem stränga förmaningar att absolut inte stoppa ner tån i vattnet medan jag beväpnade mig.

Fortfarande klädd i bikini, men nu med gummistövlar och gummihandskar återvände jag till poolen med en burk giftspray i högsta hugg. Innan jag sänkte ner håven i vattnet förhörde jag Alvin om vilket nummer man ringer för att få tag på en ambulans. Jodå, det kunde han (såg han inte lite hoppfull ut vid blotta tanken på att få ringa efter en ambulans?).

Så snart spindeln kom ovanför vattenytan möttes han av ett imponerande giftmoln, och av hans rörelser att döma så var det inte det han hade tänkt sig skulle inträffa efter att han just blivit räddad från att drunkna. Bara för säkerhets skull fick han några hastiga hugg över ryggen. End of spider.

När de andra kom hem påbörjades den stora identifieringsprocessen. Funnelweb = spännande å ena sidan att ha sett en (och kallhamrat likviderat densamma), men ruskigt omysigt å andra sidan att veta att de bor i trädgården; huntsman = ofarlig, om än bautastor, som blivit Jonas bästa vän eftersom de äter myggor och flugor (undertecknad föredrar just de insekterna före deras fiende). Jonas googlade på funnelweb och var till 98 procent säker på att det var en huntsman. Men av alla spindelbilder som han tittade på så var det faktiskt EN rackare som var en kopia av den stendöda spindeln…

För övrigt så är julgranen uppmonterad och dekorerad med fjolårets julpynt från IKEA (en tragisk syn) och Alvin har haft sin sista skoldag i årskurs två. Nu är det sommarlov med julaftonsinslag som gäller!

2 kommentarer:

Lena Alffram sa...

Man skulle kunna spela in en film om spindeljakten, med lite feeling av Lasse Åberg!!

Cilla sa...

Du uppfattade scenen helt rätt!