onsdag 2 juni 2010

Trollkarlsförvandling och dansångest

Jonas stod framför badrumsspegeln och betraktade sitt ansikte som var i behov av rakning.
- Det håller på att hända något märkligt med mig.

Han hade samma morgon kommit hem från sin Europatour och var lite allmänt påverkad av tidsomställningen, något som jag trodde låg bakom hans kommentar.
- Antingen så håller jag på att bli gammal eller så håller jag på att förvandlas till en trollkarl.
- ?
- Mitt skägg håller på att bli vitt.

Och eftersom undertecknad förnekar sitt eget åldrande – vilket även inbegriper ett eventuellt åldrande av Jonas, så återstår det faktum att han håller på att transformeras till en trollkarl. Coolt!

Dottern hade även hon lite funderingar morgonen efter trollkarlstransformeringen, men av helt annat slag. Hon kom nämligen att börja tänka på bröllop, och hade en mängd frågor kring detta.

Jag berättade i stora drag om att man berättade inför en präst och sina vänner att man ville leva resten av sitt liv tillsammans, och att flickan får en fin ring och att det brukar vara en fest efteråt.
- Måste man dansa då?
- Nej, det behöver man inte men många väljer att ha en fest med sina släktingar och vänner och just dansa.

Den här sista upplysningen oroade henne.
- Får man dansa hur man vill då?
- Självklart.
- Men jag vill inte ha en dansfest.
- Du behöver inte ha det om du inte vill.
- Då ska jag hitta en pappa som inte heller vill ha en dansfest (och så höll hon en monolog till sin framtida make om att hon inte ville ha en dansfest när de skulle gifta sig).
- Varför vill du inte ha en dansfest då?
- Jo, för det kommer att pirra i min kropp om alla tittar på mig när jag dansar.

En tredje händelse som inträffade inom samma tolv timmar som trollkarlsövergången och dansfestångesten var att Alvin tappade sin sjunde tand.

1 kommentar:

haboborna sa...

Troll, så häftigt, vi trodde vi var gamla.