måndag 31 maj 2010

Ulv i fårakläder

Igår tjoade plötsligt Alvin till med upprörd stämma:
- Mamma, Vilma vill titta på döda människor!
- ?
- Hon vill titta på GUNS på internet!
- !

Jag släppte det jag hade för händerna och gick mot köket där Vilma satt vid datorn.
- Hoppsan, jag har visst tryckt på internet, sa hon utan tillstymmelse till att låta särskilt ledsen för det.
Hon hade lyckats få fram iTunes, men jag förstod att hon åtminstone hade ett hum om hur man går in på nätet.

- Vad är det du vill titta på?
- Guns. (Stort oskyldigt leende)
- Guns?
- Ja, jag gillar guns! (Ännu bredare smajl)
- Men du får inte titta på vapen, faktum är att du inte ens får titta på något på internet om inte pappa och jag är med!

Då såg hon lite skamsen ut, speciellt som Alvin ekade att hon faktiskt ville titta på döda människor och guns, och VARFÖR vill man det?

Som ni förstår kunde jag inte riktigt släppa det här ämnet. Varför skulle Vilma plötsligt kolla efter döda människor och vapen på internet. Detta är inget som varken Jonas eller jag brukar roa oss med.

I samtalet som följde så berättade Vilma att X (snart fyra år) visste hur man "tryckte på internet" och hittade guns.

Okej…

Vi pratade ganska länge om hur hemskt det är med vapen och hur oerhört sorgligt det skulle vara om en mamma, pappa, syster eller bror dödades av ett vapen. Eller rättare sagt, JAG pratade. Vilma såg ytterst obekväm ut och försökte slingra sig ur min famn. Men jag tror att hon förstod.

(Och X:s mamma är underrättad om barnets sökkriterier.)

1 kommentar:

Lena Petré sa...

Det var inte Guns n Roses hon var ute efter då...? Hon kan ju inte stanna vid AC/DC menar jag....

Kram!