söndag 15 februari 2009

Helghappenings

Det här var helgen då alla fick sitt lystmäte stillat. Med en god middag i magen gick Jonas, Lena och jag i fredags på Madame Butterfly – i det världsberömda operahuset. Rosa bubbel i pausen satt som en smäck. Föreställningen var fantastisk.

Lördagen inleddes med klättring. Jonas imponerade stort genom att snabb som en vessla ta sig upp till taket. Själv fick jag kämpa för att ta mig upp. Begick sedan det stora misstaget att titta ned när jag letade efter ett grepp för ena foten. Och då var jag nästan uppe. Det bara virvlade till i huvudet och jag signalerade till Jonas att jag ville ned. Omedelbart!

Jonas hade smitt hemliga Valentine-planer för kvällen. Alvin ville verkligen veta vad vi skulle göra, så Jonas berättade för honom mot löftet att han inget skulle säga. Såklart ville Vilma också veta. Och hon lovade att ABSOLUT inget säga.

Efter att hon fått veta våra planer gick hon genast fram till mig.
- Vilma, säg inget till mig. Det ska vara en hemlis.
Vilma ruskade på huvudet.
- Näe, jag ska inte säga vilket teater ni ska gå på för jag vet inte.

På väg ner mot Manly berättade jag vad Vilma hade sagt. Jonas ruskade på huvudet – han hade haft det på känn.

Först blev det ett rödvinsstopp. Därefter började vi gå mot färjan. Men döm om min förvåning när vi plötsligt svänger av och går mot – biografen. Åh, precis det jag hade hoppats på innan Vilma berättade om teatern! Jonas hade som sagt insett vår dotters begränsning och fört henne bakom ljuset. Alvin, däremot, var betrodd.

Vi såg "Challenging" med Angelina Jolie. Riktigt bra! Som grädde på moset gick vi och åt en trerätters middag efteråt. Promenaden hem i hällregn (eftersom någon vänlig själ hade stulit vårt paraply) räknas inte.

Och idag, söndag, har vi tillsammans med Johan och barnen varit inne i stan och sett en Star Wars-utställning. Star Wars-gubbar gick omkring och lät sig bli fotade tillsammans med alla förväntansfulla barn. Och såklart hade Alvin och Theo med sig sina lasersvärd.

Lena kör sitt eget race idag och deltar i det inofficiella mästerskapet i antal besökta museum på en enda dag. Hon var uppe i tre när Jonas pratade med henne för en halvtimme sedan.

För övrigt svämmar poolen snart över.

Inga kommentarer: