torsdag 12 februari 2009

Skolbestyr

Sicken tur att jag inte har ett jobb. För hur i all världen skulle vi då ha tid att fixa allt?

Alvins lärare har svart bälte i att skicka hem en massa lappar med uppmaningar om saker som ska införskaffas och göras. Gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun. Titt som tätt ska de dessutom ha med sig ”a gold coin” till skolan – det vill säga en endollar eller tvådollar som ska skänkas till någon välgörenhet (alternativt ges bort till skolan).

Och Vilmas dagis ligger inte heller de på latsidan – senast undrade de dessutom om några familjer var intresserade av att ta hand om kycklingarna som kommer att kläckas under påskens äggruvarexperiment. Vilma tycker absolut att vi ska utöka familjen med en kyckling.

Här i Australien följer läsåret kalenderåret, vilket innebär att Alvin nu har börjat i andra klass. Vilma kommer att börja Kindergarten, dvs förskolan, om ett år. I fjol gick Alvin i klass 1S. Vet att jag reagerade på detta när han började. S. Så himla stor är väl ändå inte skolan, tänkte jag. Kanske att de räknar samtliga klasser i de kommunala skolorna?

I år fick jag min förklaring. Alvin går numera i 2M. Och till skillnad från hur man namnger klasserna i Sverige, så betyder bokstaven i detta land att lärarens efternamn börjar på samma begynnelsebokstav. Och finns det två M-namn i samma årskurs, så får en av lärarna låna ut sitt förnamn. Kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är rörigt eller rätt så fiffigt.

(Vilma leker skolbarn och har hoppat i Alvins skolskor. Skolväskan är enorm.)

3 kommentarer:

Lisa sa...

Klart ni ska ta hand om en kyckling, eller två. Jag ringer Vilma sen och säger att det är ok.

Kram

Cilla sa...

Det var inte så lätt att lämna en kommentar (kanske måste leta fram glasögonen - verkar skriva av koden felaktigt). Nytt försök:

Sis, börja vänj dig vid idén att ha en tam gris, orm eller ett par vandrande pinnar. Ska börja preppa Malva...

PUSS!

Lisa sa...

Vi har redan lovar Malva att hon skall få alla djur hon vill ha, kanin, orm, undulat men vi har också bestämt att de ska bo på Tallrisstigen 13!!!