söndag 1 februari 2009

Garderobsglädje

I barnens garderob råder konstant kaos som deras puckade mamma försöker åtgärda fjorton gånger om dagen (när ska hon bara ge upp?!). Båda barnen har lagt sig till ovanan att byta outfit varannan timme (Alvin för att han glömmer var han har lagt sina kläder när han väl kommer upp ur poolen, och Vilma för att hennes olika alteregon kräver dessa klädbyten).

Idag kom jag på den briljanta idén att byta hyllplan för Alvins och Vilmas kläder. Tidigare hade Alvin hyllan längst ned eftersom Vilma ändå inte nådde upp dit. Men eftersom Vilma istället klättrar upp till sin hylla, varpå hon raserar Alvins tröjhögar, så kändes bytet rätt smart. Vilma når dessutom upp dit nu för tiden.

Någon halvtimme efter klädrokaden hördes ett överlyckligt tjut inifrån barnkammaren.
- Kolla, jag når till byxorna! Jag har blivit större!

Jag gick in till henne och berättade om hyllbytet. Hon snörpte lite förvånad på munnen och sa:
- Jasså, var det bara det.

Min fråga är – hur behåller man övertron på sig själv så att man i en definitivt orimlig situation ändå ger sig själv segern?

Inga kommentarer: