lördag 7 februari 2009

Ringa religionskunskap

Idag ringde det på ytterdörren. Utanför stod två slips- och skjortklädda herrar (lördagen bjöd på värmerekord i Sydney med kanonheta 40 grader – så man kan väl lugnt påstå att de var lite överklädda). Kunde efter en snabb blick konstatera att det var två Jehovas vittnen som ville lämna över en broschyr.

Tackade artigt nej, och gick tillbaka till barnen och poolen. Vilma undrade vem det var.
- Det var några som ville lämna en tidning som handlade om Gud.
Hon nickade förstående och undrade:
- Jaha, och vad handlade det om för djur?

Behöver jag säga att vi har halkat efter lite grand i religionsundervisningen i vårt hem?

Jag började förklara vad en kyrka var för något och halkade snabbt in på ämnet psalmer. För att illustrera vad en psalm var så började jag sjunga ”Blott en dag”. Alvin stämde genast in.
- Jasså, sa jag överraskad över att han kunde psalmen, sjöng ni den i Skärsätraskolan?
- Näe, den är med i Madicken.

Men jag släppte inte ämnet utan förklarade att vi sjöng psalmer när han och kusin Ivar döptes. Alvin lyssnade och nickade. Sedan tillade han:
- Jag förstod ju ändå inte, så vad skulle det då vara bra för?

Bra fråga.

Hörrni Martin, Lisa, Johan och Erik – kan ni ta ert gudföräldraransvar och undervisa era telningar i ämnet religion? Vi föräldrar har uppenbarligen inte lyckats något vidare.

Inga kommentarer: