tisdag 2 mars 2010

Religiösa insikter

I skolan får man välja vilken religion man vill ta del av i undervisningen. Man kan välja mellan katolicism, anglicism (vilket är den som mest påminner om protestantismen) och ytterligare en religion som jag inte minns namnet på – och som jag för övrigt aldrig hade hört talas om.

Ämnet religion existerar nämligen inte, åtminstone inte i New South Wales där vi bor. Så istället för att lära sig objektiv fakta om de olika religionerna så kommer det en person från respektive kyrka och undervisar barnen.

De föräldrar som inte vill att barnen ska gå på de så kallade scripture-klasserna kan istället välja non-scripture. Dessa barn får istället roa sig med att rita när deras klasskompisar får ta del av sin religion.

Alvin hade non-scripture fram till denna termin. Anledningen till det var att kusin Johan berättade att det ibland kan bli lite väl mycket indoktrinerande på dessa lektioner, och det gav Jonas och mig kalla fötter. Men denna termin, däremot, ville Alvin också gå på scripture precis som Jack. Och bara för att vara konsekvent för stunden så kryssade vi i att även Vilma skulle gå på scripture.

Igår kom hon hem och berättade inlevelsefullt för Jonas:
- Pappa vet du vad? The love of God is hiiiiiiiiiiiiiiiiiigher (stod på tå och träckte upp armarna högt mot taket) than anything!

Ny lärdomar varje dag, på alla plan.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Jag känner att jag som Alvins gudmor måste gå in och styra upp det hela - min uppgift som gudmor är att se till så att Alvin (och vi tar med Vilma) uppfostras enligt den kristna tron, hittills har jag inte haft anledning att betvivla att ni sköter era plikter som uppfostrare men nu börjar jag undra.....

Cilla sa...

Ja, du och Martin har ett ansvar här. Jag tvår mina händer rena...

Phille sa...

Om ni läser den Förlorade Symbolen av Dan Brown så får ni svaret.... "Gud gjorde människan till sin avbild" betyder egentligen inte att vi ser ut som gud. Det är människans medvetande som är Gud - vår förmåga att skapa, vår förmåga att komnunicera ocv gör oss själva till gudar... Det gör att sökandet efter Gud sker inom oss själva och det är det som gör perpektivet "Gud" så universellt. Bara namnet som är olika. GUD SÅ DJUPT!!!!

Phille sa...

Om ni läser den Förlorade Symbolen av Dan Brown så får ni svaret.... "Gud gjorde människan till sin avbild" betyder egentligen inte att vi ser ut som gud. Det är människans medvetande som är Gud - vår förmåga att skapa, vår förmåga att komnunicera ocv gör oss själva till gudar... Det gör att sökandet efter Gud sker inom oss själva och det är det som gör perpektivet "Gud" så universellt. Bara namnet som är olika. GUD SÅ DJUPT!!!!

Lotta Sandin sa...

Madre mia! Skönt att ni kommer hem snart, i den svenska läroplanen står tydligt inskrivet att "skolan ska lära barnen att tänka kritiskt och granska all information." Phu. ;)

Cilla sa...

Som sagt var, idel lärdomar och nya intryck!
Philip, jag har precis läst ut den boken - tyckte den var jättebra!