tisdag 9 mars 2010

Tårar starkare än guld

Framförallt Vilmas bekräftelsebehov når ständigt nya höjder. Är det inte direkta frågor som syftar till att avslöja vilket barn vi älskar mest, så är det önskemål om berättelser där det tydligt framgår vilka favoritbarnen är.

Igår utökades repertoaren med denna lilla berättelse, som tydligen var så hisnande att till och med Alvin var tvungen att fråga om det verkligen hade inträffat. Vilma älskar den och jag har redan hunnit framföra den i ett antal olika varianter.

”Vet ni vad, igår när jag var och handlade kom det fram en man till mig.
- Jag vet vilka som är dina barn, sa mannen.
- Jasså, svarade jag.
- Ja, det är den där pojken och flickan som ser så fina och rara ut, fortsatte han
- Det stämmer, det är våra barn, svarade jag.
- Jag köper dem för allt guld i hela världen, sa mannen.
- Nej, de är inte till salu, sa jag.
- Du får allt guld och alla ädelstenar i hela världen om jag får dem, fortsatte mannen.
- Nej, de är inte till salu, sa jag en gång till.
- OK, du får allt guld, allt silver, alla ädelstenar, alla kungakronor, alla pengar och alla bilar som finns i hela världen bara jag får dina barn, sa mannen och tog tag i min arm.
(Vid det här laget ryser de av vällust – är någon verkligen beredd att köpa dem för allt det där!)
- Våra barn är inte till salu för allt guld, allt silver, alla ädelstenar, alla kungakronor, alla pengar och alla bilar som finns i hela världen. Så det så! sa jag och vände mig om och gick därifrån.”

I morse när jag på Vilmas uppmaning återigen berättade historien sa hon:
- Men, tänk om han skulle börja gråta. När JAG blir mamma och får två barn och någon kommer fram och vill köpa dem för allt guld och silver i hela världen, och jag säger nej men han börjar att gråta – ja, då kommer jag nog att åtminstone ge honom ett av barnen.


1 kommentar:

moments sa...

Ja, jag säger det igen. Hon är underbar. Rak och ärlig. Inga krusiduller! Precis som Lovisa.