onsdag 17 juni 2009

Hurra för Vilma!

Nu har vi ingen lillfjärt i familjen längre. Vilma Cecilia Borglin firade idag sin femte födelsedag, vilken skulle ha inletts redan vid femsnåret i morse om hon hade fått bestämma.
- Fyller jag år idag? När ska ni gå upp?
Efter en låååång stund gav hon upp (var tvungen att hota med att om hon inte lät oss sova så skulle vi vara alltför trötta för att gå upp och fira hennes födelsedag över huvud taget) och somnade om.

Till halv sju.
- Ska ni inte gå upp nu då?

När vi klämde i med den trestämmiga sången gav hon oss en sekunds charad av blyghet för att därefter kasta sig över pakethögen. Och på barns vis hann hon knappt få av pappret förrän hon övergav den presenten för att stilla sin nyfikenhet inför nästa paket. Summa summarum var hon mycket belåten. Alvin hintade att han också ville ha så många presenter när han fyller år, men eftersom det bara står tokdyra klappar på hans önskelista var vi tvungna att få honom att inse att rättvisan dem emellan inte bestod i antal paket utan värdet på presenterna. Och jo, det förstod han.

Själv födelsedagskalaset går av stapeln på söndag. ”Alla möjliga lekar” är beställda, så nu har Jonas och jag några dagar på oss att fräscha upp lekminnet. Sju barn ska underhållas i två och en halv timme. Och bara de som har haft egna barnkalas vet vad det innebär. Utmattning i klass med en halvmara ungefär.

2 kommentarer:

moments sa...

Vad hände med tvåtimmarskalasen? Är 2,5 standard i Australien? Christoffer och jag brukar mötas i köket efter en timme och undra vad vi ska göra en hel timme till! Och du, lägg inte ner för mycket tid på bakningen - se min blogg!

STORT GRATTIS TILL VILMA FRÅN FAMILJEN RAMFORS PÅ TALLET!

Cilla sa...

Ja, jag vet inte vad som hände med tiden egentligen. Tror att det bottnade i att jag var osäker på am och pm och huruvida jag var tvungen att skriva att det skulle serveras lunch eller inte. Så det blev halv tolv till två.

Men jag håller med - leklistan måste göras toklång för att man inte ska stå där efter en timme och riva sig i håret.

Ska genast kolla in bakningen - och laxreceptet som jag vet att jag har läst en gång i tiden.

Kram!