fredag 12 juni 2009

Matte och tack

Eftersom Alvins lärare kommer att vara upptagen med en netball-tävling under dagen så portionerades barnen ut två och två till övriga klasser. Jack och Alvin ska därför tillbringa fredagen tillsammans med 1W vars lärare, Mrs Wilson, var deras förra året.

Alvin såg mycket fram emot den här dagen, han kände sig oerhört stor och stolt. Så stolt att han berättade för Jonas att han minsann skulle lära förstagluttarna matte.
- Hur ska du lära dem att räkna då? undrade Jonas.
- Lätt! Det är bara att säga de rätta svaren.
- Men, ska du inte försöka förklara för dem HUR man räknar ut svaren?
Alvin tittade lite förvånat på Jonas.
- Nej. Jag säger bara svaren.

Vill man briljera så vill man.

Vilma kämpar med att få till ett ”tack” så snart hon ska svara på en fråga. Alldeles för ofta blir det bara ”ja” eller ”nej” eller ”jag vill ha mjölken”. I morse korrigerade jag henne för hundrafemtioelfte gången den senaste veckan varpå hon utbrast:
- Jag önskar att du kunde glömma bort att säga till mig!

När jag lite senare bad att hon skulle sätta på sig skorna för det var dags att åka till dagis, hörde jag ett eko av mig själv:
- Mamma, hörde jag ett ”tack”?

Messerschmidt!

Inga kommentarer: