torsdag 28 maj 2009

Walk like an Egyptian

Idag var det den stora kulturdagen på Manly West School. Barnen har de senaste veckorna förkovrat sig inom olika länders kulturer och historia varav andraklassarna har läst om Egypten. Innan showen startade var föräldrarna välkomna till barnens klassrum för att beundra deras arbeten under året som gått.

Iförd sina vita kläder (fläckarna gick nästan bort) satt Alvin, stolt som en tupp, och överräckte den ena arbetsboken efter den andra som jag skulle bläddra i. Fick lite klädsamma rosor på kinderna då jag insåg att barnen varje måndag skriver om den gångna helgen, och i varje redogörelse hade Alvin berättat att han tillsammans med Jack eller Vilma har spelat Playstation eller DS. Ibland var det toppat med att han hade kollat på en Star Warsfilm. Inte ett ord om våra små utflykter, tennismatcher, inomhusklättring eller timslånga legobyggen.

Till min stora lättnad berättade Sarah att motsvarande redogörelser fanns att läsa i Jacks böcker, fast då var det Alvin som var omnämnd. Tja, det var ju konsekvent i alla fall.

Som den långa pojken han är så hamnade Alvin givetvis i ledet längst bak under framträdandet. Fin som bara den i sina egyptiska papperssmycken som han hade målat själv. Zoomade in med videokameran och såg den nyklippta kalufsen jazza loss, ibland med en koncentrerad blick men oftast med ett leende på läpparna. Han gillar verkligen att uppträda. Förstår inte vad han har fått det ifrån?

Att Jack hade fått en talroll var såklart oerhört fuskigt. Alvin har nu ikväll frågat mig otaliga gånger om jag tyckte att Jack var bättre bara för att han fick säga något. Men självklart så var Alvin världsbäst!

Jonas sitter i detta nu på planet hem från Singapore. Landar vid femrycket på fredag morgon. Frågan är vem som nattar vem i morgon kväll då jag överger familjen för en tjejmiddag i Manly. Lägger en röst på Vilma, för hon brukar sova en stund på dagis.

Inga kommentarer: