måndag 13 juli 2009

Garagesvamp

Nu har halva australiensiska vintern gått eftersom det är månaderna juni, juli och augusti som klassas som vinter. Av olika anledningar längtar jag till våren, framförallt eftersom det innebär att fukthalten i garderoben avtar avsevärt.

Idag var jag tvungen att snurra alla kläder som hänger på galgar ett halvt varv, så att den axeln som har varit inåt väggen fick komma ut och lufta sig. Man ser mögelangreppen med blotta ögat och fukt-uppsugar-mojängen som står i ena hörnet är nu utbytt mot en ny – den förra var alldeles full av vatten. Skulle man beklaga sig här så får man inte riktigt det gehör som man önskar eftersom fukten är en del av Sydney-vardagen. So what?

Garaget är inte helt oväntat fuktens paradis nummer ett, mycket beroende på att lutningen på garageinfarten sluttar NER mot garageporten så när himlen öppnar sig rinner allt vatten in. Såg häromdagen att det växte ett tiotal svampar på cementgolvet i storlek med min handflata – någon som kan något smarrigt recept på dessa brunaktiga historier? Jag kan dock helt klart tänka mig att låta dem vara…

För övrigt bönade/lockade/hotade jag barnen så de hängde med på valspaning uppe på North Head i eftermiddags. Inte helt oväntat så var det en trappa som var absolut roligast – att titta ut över det mäktiga havet var inte kul alls.

Inte en endaste valstjärt såg jag (barnen fick glass i alla fall).

Inga kommentarer: