fredag 24 juli 2009

Varm vinter och pruttdoftande pasta

Vädergudarna spelar oss ett spratt. Det som ska föreställa smällkalla vintern har i dagarna tre bjussat Sydneyborna på sol och värme, termometern visar på siffror en bit över tjugostrecket.

Måtte bara kylan hålla i sig i Snowy Mountains, för om en månad spänner vi på oss pjäxorna och finslipar svängarna (för din kännedom, brorsan, så är jag redan fulländad!). I samma veva letar vi som sagt var biljetter till norra Australien och den 30-gradiga värmen och tropiska hettan i Darwin. Det säger ju något om hur gigantiskt detta land – och tillika kontinent – är.

Fascinerande!

Lite mindre fascinerande tyckte barnen att min lunch var idag. Eftersom Alvin ”picky” Borglin, doften till trots, åt upp spenat- och ricottapastan vågade jag inte avslöja att det var den som luktade, utan jag skyllde istället på den kokta fisken som låg på min tallrik. Vilma gick inte på det.
För övrigt har vi kommit in i "Sommar i P1"-rytmen. Programmet drar igång vid nio på kvällen lokal tid och blir en finfin avslutning på dagen. Gårdagens program med Malin Sävstam var det bästa jag någonsin har hört - alla kategorier. Lyssna på det på webbradion, ni som bommade programmet!

4 kommentarer:

Lena Petré sa...

Ja, visst var det ett bra sommarprogram! Förra sommaren läste jag hennes bok "När livet stannar". Den berörde på djupet och som förälder var den nästan outhärdlig att läsa. Rekommenderar den om du inte redan läst den.

Kram från ett mulet Torö!

haboborna sa...

Jag hörde det också, det var oerhört bra försökte sedan gå in på nätet och göra testet hon pratade om men där tog tekniken slut ska göra ett nytt försök. kram

moments sa...

Oj, nu har jag också lyssnat - i min ensamhet hemma på Tallet. Många, många tårar fälldes.... Fint och tänkvärt. Kram!

Cilla sa...

Ja, jag hörde att hon hade skrivit en bok också. Ska se om jag orkar läsa den när jag kommer hem.

Kramar!