onsdag 29 juli 2009

Montezumas hämnd

Thairestaurangens rykte är härmed rentvått, det var inte den uppvärmda maten som fick a-gensuppsättningen på fall. Med största säkerhet var det inte heller åksjuka som fick Vilma att tömma maginnehållet på familjeutflykten i lördags. Det är bara att konstatera att även maginfluensan lyckades knacka på hos familjen Borglin efter en månadslång familjeförkylning toppad med influensa (tre av fyra), eftersom även jag dukade under.

Med ljusets hastighet gick jag från äntligen-fri-från-influensan-läget till att kasta mig över toastolen (lugn, blir inte mer detaljerat än så). 36 timmars ofrivillig ”expressbantningskur” innebar att barnen var tvungna att ta extra ansvar (Jonas for mellan jobbet och hemmet som en Florence Nightingale med raketmotor). Samma kväll som det bröt ut fick Alvin läsa en bok för Vilma och mig, och han fyllde även på mitt vattenglas (Florence var då fortfarande ovetandes om läget på hemmafronten).

Dagen därpå tog grannen Sarah stafettpinnen och skjutsade Vilma till simningen (Florence var inne på jobbet och vände). Väl hemma fick Vilma göra sin egen lunch (hon var mäkta stolt över de egenhändigt gjorda mackorna, ägget släpade jag mig dock ut till köket och kokade). Vilma tyckte det var mysigt att krypa ner under täcket hon med, så när Jonas kom hem vid tretiden så låg både Vilma och jag och sov. Innan hon somnade himlade hon med ögonen och sa:
- Nu är det bara Alvin kvar som ska kräkas!

Efter kvällsläsningen satt barnen och byggde lego inne på sitt rum. Halvslumrandes hörde jag en underbar dialog dem emellan.
Vilma: Hemma i Sverige bor ju vi i ett hus, eller hur?
Alvin: Ja.
Vilma: Men här i Australien bor vi på hotell.
Alvin: Näe, det gör vi inte.
Vilma: Men det här är ju inte vårt hus.
Alvin: Jamen, ett hotell är ett hus där det bor fler människor i. Det är som ett jättestort hus.
Vilma: Jaha, så pappas jobb är ett hotell då?
Avvin: Tsss, åh! Näe, pappa jobbar inte på ett hotell, pappa jobbar på Am... Armer… American Express!
Vilma: Jaha.

(Och vi håller såklart alla tummar för att Alvin ska undkomma maginfluensan!)

Inga kommentarer: