söndag 12 juli 2009

Simförfall och snitsig skridskoåkning

Söndagen har av två skäl känts väldigt svensk; skridskoåkning och IKEA-besök där bland annat kräftor och hjortronsylt inhandlades.

Först ut var skridskoåkningen. Jonas hade nosat rätt på en skridskoarena som låg i ett shoppingcenter inte långt från IKEA. Säger bara en sak: till vintern, njut av möjligheten att åka till en utomhusrink och snöra på er skridskorna och detta helt gratis. Vårt lilla besök kostade 300 riksdaler, förvisso inklusive skridskohyra. Hjälm fanns inte att uppbringa, så Vilma fick sätta på sig även min mössa så att det skulle skydda något.

Barnen tyckte det var jättekul och vi fick närmast slita dem från rinken, med löfte om att komma tillbaka. Jonas konstaterade dessutom nöjt att skridskoåkning äntligen var ett område där han kunde glänsa över simproffsen australiensarna.

Gårdagens besök i simbadhuset var nämligen desto mer beklämmande. Det var bara Jonas och Alvin som hade lårlånga fladdriga badbrallor på sig – alla andra hade såklart hoppat i de minimala Speedo-byxorna. Simma utan simglasögon existerar inte i deras värld, och inte alltför sällan sätter de på sig simfenor eller har en flytbräda framför sig så att de kan finjustera tekniken (som om det skulle behövas!).

I ett försök att piska igång min avdankade kondis så hoppade jag ner i en av simbanorna. Jag avbröt efter två längder eftersom mitt svenska bröstsim kändes überpinsamt jämfört med alla andra som crawlade – och detta längd efter längd efter längd efter längd...

En annan sak som skilde sig från hemma var det faktum att man var tvungen att betala för varmvattnet när man skulle duscha (Vilma och jag bytte dusch tre gånger i tron om att de var trasiga innan jag fattade att det krävdes en 20-centare innan varmvattnet slogs på). De många långa torra månaderna då vattenbrist är ett faktum ligger nog bakom detta lite småsnåla tilltag.

Barnvakt i lördags innebar att Jonas, Johan och jag kunde gå ner till Manly och äta på en kanonbra thairestaurang. Därefter väntade filmen ”Änglar och demoner” som vi alla tre gav tummen upp för.

En lugn och skön helg med andra ord.

Inga kommentarer: