fredag 31 juli 2009

Emilvisa med ny innebörd

Barnen har, som jag redan berättat, ett väldigt speciellt förhållande till svordomar. Tycker inte att Jonas och jag är speciellt nitiska och, ja en välplacerad svordom kan verkligen understryka det man vill säga. Men jag gissar att vi någon gång har markerat och det sitter i.

Grannkillen Thomas brukar hamna i diverse trubbel när han fyrar av en ramsa, och det ska man nog göra om man är nyss fyllda fyra. Vilma däremot suger åt sig som en svamp när Thomas kör igång. Ibland brukar hon fråga snällt om hon möjligtvis kan få säga ett ”svärord”. När jag svarar jakande så tror hon knappast sina öron, fååår hon verkligen det?

Sedan kommer ett ”Fuckinghell” ur den lilla munnen, och då inser man att det nog är bra att hon och hennes bror vet om att svordomar är fula.

Det senaste är säga ordet ”snopp” på engelska. Kärt barn har många namn, och det namnet Vilma har lärt sig av sin bror är ”dudel” (nu är det som så att jag verkligen inte hittar någon stavning på det här ordet, vilket får mig att ana att det kanske inte är det finaste ordet för just snopp).

Anyway, med anledning av detta så finns det en sång som Vilma nu plötsligt tycker är vanvettigt kul, nämligen när Lina sjunger Emilvisan och hon kommer till partiet: singdudeldej singdudeldej singdudeldudeldej, singdudeldej singdudeldej hujedajedamig.

Vanvettigt kul.

Inga kommentarer: