torsdag 6 augusti 2009

Självklar sanning

Det är häftigt när pusselbitarna faller på plats. Det behöver inte handla om obegriplig kvantfysik, utan kan vara det mest självklara i livet. I det här fallet handlar det om förhållandet sommar/vinter på jordklotet.

Igår blev det nämligen så uppenbart att när något inträffar på ena sidan jordklotet så får det effekter på andra sidan. Fick ett mail från svärmor Lena som berättade att de njöt av sommaren som nu hade återfått värmen igen. Och det var ju skönt att höra, men det var när hon kom till slutet som den självklara pusselbiten föll på plats ”Vi noterar nu att vid 10-tiden är det helmörkt. Vi lämnar generöst över stafettpinnen till er.”

När jag läste detta flashade minnet från bilfärden hem från simningen i måndags förbi. De senaste veckorna har jag varit tvungen att sätta på billjuset på Eco Diablon när vi kört hem vid femtiden på eftermiddagen. Men i måndags noterade jag lyckligt att det inte behövdes eftersom eftermiddagen fortfarande var ljus och ljummen.

Och då tänkte jag för första gången tanken att det är ju självklart att varje minut som justeras på ena sidan jordklotet i samma stund justeras på andra sidan.

Himla nu inte med ögonen och tänk ”smart ass”. Gläd er istället över att även jag har kommit till en sådan enkel insikt.

För övrigt kan jag meddela er att detta innebär att vi snart kommer upp till våra stadiga 25 grader och sol. Först ska vi bara genomlida en helg som meteorologerna spår ska erbjuda nattemperaturer kring 3-5 grader. Det blir spännande med tanke på att huset är helt oisolerat…

Inga kommentarer: