söndag 2 augusti 2009

Nya smakupplevelser

Jonas hoppade glatt upp ur sängen och förkunnade att han skulle baka scones till frukost. Underbar start på söndagen, tyckte jag, och satte på webbradion för att lyssna på Alex Schulmans sommarprogram som jag missade igår.

Bäst som jag låg och lyssnade till det välskrivna manuset kom Jonas in i sovrummet med en förpackning i handen och en kort fråga:
- Är det här bakpulver?

En snabb blick på förpackningen från min sida och jag nickade snabbt, jo det där brukade jag ha när jag bakar, det är bakpulver. Koncentrationen gick snabbt tillbaka till Alex Schulmans barndomsberättelser.

Efter ett tag kom Jonas tillbaka för att gå på toaletten. Han passerade mig och sa:
- Festligt, vet du vad det står på paketet? Jo, att man kan hälla baking soda i skorna för att ta bort illaluktande doft.
- Hm, jo det var ju otroligt.
Sedan lyssnade jag vidare på Alex.

Det dröjde tio minuter, sedan meddelade Jonas att frukosten var serverad. Pausade sommarprogrammet och kände en härligt lyxig känsla virvla runt i kroppen – nygräddade scones till frukost, det är härliga tider det!

Ute i köket stod Jonas framför plåten och begrundade sina mästerverk.
- De blev lite mörka.
Jag tittade på dem. De var närmast gula, men såg väldigt smarriga ut.

Som om något gnagde i mitt undermedvetna gick jag fram till skafferiet. I ögonhöjd fick jag syn på förpackningen med baking powder, den som jag använder då receptet kräver bakpulver. Jag lyfte upp den och vände mig mot Jonas.
- Du, det här är bakpulver.

Han tittade oförstående på mig.
- Det du tog i var bikarbonat. Sorry.

Nu KUNDE det ju rent teoretiskt vara som så att Jonas hade kommit på ett helt nytt recept, för det måste ju bland annat vara genom misstag som kockar, kallskänkor och bagare kommer på nya kombinationer och tillika smaksensationer. Men jag kan avslöja att just bikarbonat inte bidrog till någon smakförhöjande sensation. Snarare lite… starkt? Men färgen var det inget fel på! (Däremot hamnade bakverken i slaskhinken.)

Och ja, jag tog på mig skulden för detta lilla misstag. Fast egentligen var det nog Alex Schulmans fel. Tror jag.

Inga kommentarer: