onsdag 16 september 2009

Briljanta barnkommentarer

Inom loppet av tjugofyra timmar så utspelades dessa obetalbara händelser på Brisbane Street:

Alvin hörde hur Vilma och jag pratade om att jag ska försöka hitta en ny gymnastikförening som hon kan börja på. Han undrade såklart varför hon skulle byta och när jag drog en förkortad barnversion av det inträffade (vill inte mala detta inför Vilma) så tittade han storögt på mig och sa:
- Mamma, böj dig ner och säg om det sista du sa, så ska jag visa dig hur jag hade gjort om jag var med.

Jag böjde mig ner till hans nivå och rabblade det jag tidigare hade sagt. Då, utan förvarning, for hans knytnäve ut och landade på min kind. Aj!
- Så skulle jag ha gjort!

En härlig kommentar fälldes av Vilma då hon och brorsan satt och åt kvällsmat. Gissar att någon av dem hade bläddrat i Håkan-Bråkan-boken som handlar om när Håkan-Bråkan börjar skolan och blir retad av en klasskompis att han har DAMP.
- Vad är egentligen DAMP? undrade Vilma.

Jag förklarade att det betydde att man bland annat har lite svårt att sitta still och koncentrera sig. Då nickade Vilma lite finurligt mot Alvin och sa:
- Vet du, jag har faktiskt lite DAMP, för ibland har jag svårt att sitta still.

Den sista underbara dialogen utspelades sig när barnen satt och ritade. Alvin var omåttligt stolt över sin egen insats, ja han tyckte att teckningen blev fantastiskt bra. Så bra, att han signerade tavlan Alvin Borglin, 9 år (i själva verket är han nyss fyllda åtta).
- Jo, för den blev så himla bra att man kan tro att jag faktiskt var nio när jag gjorde den.

Vilma blev såklart inspirerad och färdigställde sin teckning på ett kick, varpå hon talade om för Alvin att denna teckning, den blev så bra att hon skulle skriva Vilma Borglin, 7 år på den (Vilma fyllde fem i juni). Alvin tyckte nog att söstra hans tog sig lite väl mycket vatten över huvudet för han sa:
- Näe, Vilma. Så bra är den inte. Ingen kommer att gå på att du var sju år.

(Det har sina nackdelar att vara yngst och fördelar att vara äldst!)

2 kommentarer:

moments sa...

Och jag tycker att era barn är helt fantastiska. De verkar ha så kul ihop, eller är det skenet som bedrar?

Cilla sa...

Ja, de är underbara - även om man ibland har lust att lägga ut dem på Blocket under "bytes mot pussel" eller liknande.

Faktum är att de oftast leker väldigt bra ihop. Vilma är ganska tuff i sitt sätt att leka (förutom när hon ska vara en liiiiiten gullig katt) och hänger gärna på Alvins mer "killiga" lekar.

Blir dock alltid lite lurigare så fort Jack eller någon annan är med - då är syrran inte mycket värd, alternativt att det är hon som alltid få axla de tråkiga rollerna...