torsdag 17 september 2009

Glasklar klantighet

Det som bara skulle bli en snabb manöver resulterade i två plåster på höger handled och en onödig faktura. Vad är det man brukar säga; ”genvägar är senvägar”?

Scenen var följande:
Torsdagmorgonen bjöd på ett enastående varmt väder. Redan när jag skjutsade barnen vid kvart i nio var det stekande hett ute. Väl hemma passerade jag barnens rum och fick därför för mig att öppna fönstret för att släppa in lite luft.

I vanliga fall är det fönstret vid Vilmas sida som vi brukar öppna, men eftersom jag hade hängt ett litet Vilma-konstverk över fönsterlåset så iddes jag inte lyfta bort det utan istället öppnade jag fönsterlåset på Alvins sida.

Hm. Fönstret satt lite trögt. Placerade händerna uppe vid listen och gav det en rejäl knuff.

Klirr!!!

Handen stötte i myggnätet som sitter på utsidan av fönstret och glassplittret var ett faktum.

Så istället för att lyfta ner Vilmas lilla konstverk (skulle ha tagit mig två sekunder…) och öppna fönstret var jag nu tvungen att plocka glasskärvor, dammsuga, plåstra om handleden och ringa efter någon som kan komma och laga fönstret, och för detta kommer vi garanterat att få betala en fin liten slant.

Suck.

Inga kommentarer: