onsdag 9 september 2009

Köttig sallad

Stod och kikade vid den stora salladsdisken. Uppdraget var att köpa lunch åt Jonas och mig. Mitt salladsval var busenkelt eftersom jag för tillfället har snöat in mig på linser och kikärtor. Jonas ville ha thaisallad och något mer. Just när jag hade bestämt mig för att addera lite greksallad fick jag syn på den.

Den låg högst upp på salladsbädden, alldeles stilla. Lite som om han precis hade vunnit Herre På Täppan, fast utan segergester. Men det var otvivelaktigt en larv täckt med små ludna taggar.

Jag böjde mig fram mot killen bakom disken som av accenten att döma talade italienska eller spanska vid sidan av engelskan, pekade mot salladen och sa lågt:
- Excuse me, but there is a caterpillar in the salad.

Han nickade glatt och visade med tången att han tänkte lägga lite greksallad i skålen. Jag böjde mig återigen fram.
- No, look there is a caterpillar in the sallad.

Han började se lite tveksam ut, men framhärdade ändå med tången pekandes mot salladen.
- You want this salad?

Jag ruskade på huvudet och såg mig omkring ifall någon lyssnade till vårt lilla samtal.
- No, there is a worm in the salad. Look, there!

Nu log han tillbaka mot mig.
- No, it’s not warm, it’s cold.

Nu var jag tvungen att höja rösten något eftersom jag insåg att vi annars skulle bli ståendes här hela dagen.
- There is a caterpillar, an ANIMAL in your salad. There!

Tveksamt drog han ut fatet med sallad. Han himlade till med ögonen och skyndade sig att tacka för upplysningen. Och nej, jag ville inte ha något från det fatet, tack.

Märkligt, greksallad som brukar vara vegetarisk.

5 kommentarer:

moments sa...

Hahaha, du kan inte vara äckelmagad med tanke på att du fortfarande köpte från andra fat....

Cilla sa...

Jag tänkte som så här: har en fet larv lyckats hänga med från något fält så kan ju salladen inte vara så himla besprutad.

Jonas skärskådade dock sin sallad...

Lena Alffram sa...

Men Cilla hur långt ifrån päronträdet har du fallit?? Din pappa skulle blivit överlycklig över att hitta nåt härligt tuggmotstånd i allt det gröna!!

Cilla sa...

Det var inte min sallad, utan Jonas... Hihi!

haboborna sa...

Lena! Se och lär!