tisdag 30 december 2008

Nyårsförberedelser

Näst sista dagen för i år. Hur kunde även 2008 försvinna i en sådan rasande fart?

På Brisbane Street laddas det för fullt inför nyårsafton. Igår kväll satt Jonas och jag med varsin kopp the och bläddrade i kokböcker. Nu är det vår tur att visa oss på styva matlinan inför familjen Dahlström. Och att försöka toppa julbordet blir inte lätt, men vi ska göra ett ärligt försök.

Det kommer att bli tapas för hela slanten. Ostron, egenhändigt marinerade kycklingvingar, tonfisk vars tillhörande sås innehåller en uppsjö svårhittade asiatiska ingredienser, vietnamesiska rullar (har inte ätit dem sedan Eva och jag var i Vietnam för tio år sedan – Eva, minns du?!), egenhändigt bakat bröd med soltorkade tomater och basilika som man ska doppa i tre olika röror (made by J&C, såklart), gratinerade jätteräkor, minihamburgare (jepp – hemmagjorda) samt en hel del annat smått och gott. Citronfromage och marängsviss till efterrätt.

”Bättre lystra till den sträng som brast, än att aldrig ha spänt en båge” är devisen för årets nyårsmiddag om någon undrar.

Jonas har gett sig ut på den stora ingrediensjakten och på min lott föll klippning av gräset (mycket bekvämt att vara gräsallergiker…).

3 kommentarer:

Unknown sa...

Herregud, jag som känner mig stressad inför att göra en förrätt till i morgon.... Ni är ju riktiga baddare på att laga mat - jag skulle också vilja vara där och äta allt gott. Kram //Eva-Lotta.

haboborna sa...

Trodde det hette marängschvisch för att det var så geschwindt att göra den.
Kocken i Habbo

Cilla sa...

Jo, jo. Vi har spänt samtliga muskler i detta outtalade matrace. Höll på i tre timmar i går kväll, och har väl två-tre timmar kvar idag.

Kämpa på!!!