söndag 29 mars 2009

Lagen på min sida

Alvin satt och skrev i sin dagbok. Berättade då för honom om den gången då några kompisar till mig tjuvläste min dagbok medan jag åt middag. Kan ha varit i tolvårsåldern, men jag minns fortfarande att jag upplevde det som enormt kränkande. Avslutningsvis berättade jag för honom att läsa någon annans dagbok var bland det värsta man kan göra.

Alvin tittade storögt på mig.
- Står det i lagen?
- Nej, men det är viktigt att veta i alla fall.

Han funderade.
- Har du en lagbok? Om du hade en så skulle du kunna skriva till på sista sidan att man inte får läsa varandras dagböcker!

Om allt ändå vore så där enkelt.

2 kommentarer:

moments sa...

Cilla, jag känner igen känslan av när någon läser ens dagbok. Precis samma sak hände mig när jag var i den åldern - medan jag satt och åt middag läste en nära vän min dagbok. När jag kom tillbaka på mitt rum satt hon med min dagbok i handen. Tagen på bar gärning. Fult! Jag hetsar fortfarande upp mig! Kram till er alla.

Cilla sa...

So do I....
Kram!