onsdag 4 mars 2009

Skrattretande sexualundervisning

I förrgår när vi gick hem från skolan halkade samtalsämnet in på ämnet barn. Blev lite förvånad när Alvin frågade hur barnet egentligen kommer in i mammans mage – just det kapitlet har vi läst ett antal gånger i boken som tar upp hur allting fungerar.
- Jo, först stoppar pappan in snoppen i mammans snippa.
Jag hann knappt avsluta meningen förrän Alvin vände sig om och med ett bestört ansiktsuttryck utbrast:
- Va?! Är det sant?!

Vilmas ögon var klotrunda.
- Säg det en gång till, bad hon.
Så jag upprepade meningen. Barnen tittade på varandra med uppspärrade ögon och skrattade förtjust.
- Hörde du? sa Vilma. Jodå, Alvin hade minsann hört.

När jag sedan lite pedagogiskt berättade om det lilla, lilla ynglet (- Yngel? - Tjaaa... som en liten fisk kanske man kan säga. Ehrm...) och ägget så var den roliga historien komplett. De tjöt av skratt och berättade åter för varandra hur det gick till. Och ja, jag fick än en gång upprepa fenomenet barntillverkning.

När så Vilma påbörjade ett långt resonemang om vad som skulle hända om man tog en dammsugare och damsög bort pappans snopp och mammans snippa och bytte plats på dem så att mamman fick en skäggig snopp och pappan en skäggig snippa - ja då var det dags för mina öron att vila.

Såhär två dagar senare vill Vilma fortfarande höra om hur det går till när barn kommer in i mammans mage. Fascination är bara förnamnet...

4 kommentarer:

haboborna sa...

Finns det inga bin och storkar i Australien?
MOP

moments sa...

Kul läsning som vanligt Cilla! Lovisa frågade mig häromdagen "Har verkligen du och pappa sexat två gånger? (hon tänkte på att vi har två barn förstås). Då svarade jag " vet du Lovisa, vi har faktiskt gjort det mer än två gånger. Hennes ögon höll på att hoppa ut, och nu tycker hon att det är vår lilla hemlis.

Har också kommit igång med min nya blogg. Läs gärna: www.everydaymoments.blogg.se

KRAM!

Cilla sa...

Här verkar bara finnas kängurur och kokaburror.

POK!

Cilla sa...

Sexat!!!
Och här går man omkring och tror att man kan alla ord som finns. Så fel jag har. Vem vet, om några år kanske man kan hitta det i SAOL:
sexa, sexade, har sexat

Kram!