söndag 18 april 2010

Nationella kunskaper

Vilma konverterade till en liten svart pudel denna morgon, och som alltid är det ytterst viktigt att alla förutsättningar är klara innan den förutsägbara dialogen kommer igång:

- Men vilken söt liten hund! Dig har jag aldrig sett förut.
- Voff.
- Var heter du?
- (Just denna replik brukar variera från gång till annan:) Maxie/Vilma/Alvin/x
- Var bor du någonstans?
- Ingenstans.
- Men jag som alltid har önskat mig en hund! Kan du inte bo hos mig?
- Har du kattlucka?
- Nej.
- Bra.
- Vill du bo hos mig?
- Ja, gärna!

Idag lade hon till en ursprungsmärkning på hunden innan dialogen kickade igång – och det är här det intressanta kommer:
- Det är en svensk hund. Inte engelsk, inte från Kina och inte heller från Nya Zeeland.

Vilken annan femåring boendes i Sverige skulle utan att blinka nämna dessa länder?

(Vilken annan femåring skulle ursprungsmärka en rollfigur i form av en liten svart han-pudel är en annan relevant fråga som jag dessvärre inte har något bra svar på…)

Inga kommentarer: