torsdag 27 maj 2010

Begreppsutbening

Minns ni sketchen då Sven Melander intervjuar en flicka om vad barn allra helst önskar sig - och inte fasen var det fred? Fick lite igenkänningsvibbar (jag får det ofta till den här sketchen!)häromdagen då barnen och jag satt och åt middag och vi kom att börja prata om vår framtida resa till Ayers Rock.

Jag berättade om den enorma klippan som ligger mitt ute i den röda öknen och som är något av det heligaste aboriginernas har. Barnen lyssnade uppmärksamt.
- Vad är ”heligt” egentligen? undrade Alvin efter en stund.
- Det är det som är mest värdefullt – det viktigaste – för aboriginerna, svarade jag för jag förstod att det var det spåret han var inne på.
- Fast jag trodde att det var familjen, fortsatte Alvin.
- Jo, men efter det så kommer Ayers Rock.
- Mat då? undrade Vilma.
- Eh jo, mat är förstås viktigare, men SEDAN kommer Ayers Rock, förtydligade jag.
- Vatten då? fortsatte Vilma.
- Jo, men i stort sett efter det, framhärdade jag och kände vid det här laget att slaget var förlorat.
- Mjölk? undrade Alvin.
- …

Min konklusion blir att Ayers Rock ÄR något för aboriginerna. Bara det.

1 kommentar:

moments sa...

Jag är också rätt bra på att måla in mig själv i ett hörn, och till slut blir det så komplicerat att jag byter samtalsämne helt enkelt.

Kommer mycket väl ihåg sketchen! Kram.