lördag 29 maj 2010

Och det regnar här i Sydney idaaaag (igen)

Vad ska man med designade väckarklockor till när man har två barn? I morse tyckte dottern att kvart över sex var en lämplig tid att starta dagen på, och inom kort instämde brorsan i den arla morgonsången. Noll hänsyn tagen till att de kom sent i sängs kvällen före.

Med hot och mutor lyckades jag ligga kvar i sänghalmen till halv nio, men hade under tiden rett ut ett antal bråk, justerat tv:n och högt gastat att jag ville sova. Den sedvanliga lördagsunderhållningen, i form av fotbollsträning, var inställd på grund av det ihållande regnet.

Jag kan inte dra mig till minnes att det har regnat så länge och så intensivt som det har gjort den senaste tiden. Det har lett till översvämningar lite här och var, och jag var dessutom tvungen att tömma poolen litegrann häromdagen eftersom vattnet hade nått ytspänningsnivå, och jag kände mig tämligen säker på att grannarna nedanför inte var så sugna på att få poolvatten i sin trädgård.

Fem lekfulla barn har nu reducerats ner till tre även om ljudnivån fortfarande har en bra bit kvar till biblioteksnivå. Vänligt, men bestämt, tackade jag dessutom nej till erbjudandet om att ha en hund i huset när barnaskaran fortfarande var fulltalig. Ser redan nu fram emot filmen och eventuellt ett glas vin (men mest troligt en kopp te) som jag ska njuta av ikväll.

Det är lördag i Sydney, folks.

Inga kommentarer: