onsdag 23 juli 2008

Livsfarlig picknick-korg till destruktion

Nu vet vi vad det var som de nitiska tulltjänstemännen ogillade. En korg. En hederlig flätad picknick-korg, eller man kanske kallar den för svampkorg.

Vår korg har huserat mössor och vantar, och har troligtvis använts som just picknick-korg vid något enstaka tillfälle. Som jag minns den syns inte den minsta lilla fläck. Och med tanke på Jonas och min faiblesse för gamla skavda prylar så är vi inte lite förvånade över att just den här korgen förvägras en vistelse i Australien (att Grännabyrån och den gamla skolbänken får genomgå en liten maskavlusning kan vi inte riktigt klandra dem för).

Så – slutfunderat på vad det var som kommer att skickas till destruktion. En hederlig, nästan oanvänd flätad korg. Basta.

Och nu över till något helt annat. Vår son, Alvin Erik Borglin, har idag haft sin första News Time i skolan. En gång i veckan får barnen ta med sig något som de ska berätta om. Efter framförandet får de andra barnen ställa frågor. Idag har Alvin pratat inför klassen!

Han hade med sig några Star Wars-gubbar som han orerade kring. För att han skulle känna sig lite lugnare (”tänk om jag inte kommer på några engelska ord alls”) hade jag skrivit en lapp som han skulle ge till fröken där jag i punktform hade skrivit ner det han ville få fram.

Han var lite nervös inför detta i morse och frågade flera gånger om Star Wars-gubbarna var nedpackade och påminde mig otaliga gånger om att jag skulle berätta för fröken om lappen som han tänkte ge henne.

När så Vilma och jag kom och hämtade honom möttes vi av en glädjestrålande liten kille, som frågade om han inte kunde få ta med något annat redan i morgon och berätta om. Det hade gått så bra!

Tänk, vi har nu bott här i två månader, varav han har gått tre veckor i skolan. Han har redan plockat upp så många ord och fraser så det är otroligt. Även om Alvin inte tycker att han förstår något alls, så gör han det. Mycket imponerande!

Nu är det bara att hålla tummarna för att Vilmas dagisstart går bra. Jag håller på och skolar in henne på ett dagis och hon ska gå sin första dag på fredag.

Skolar in och skolar in – eftersom jag inte betalar förrän på fredag (och det är då dagisets alla försäkringar börjar gälla) så får jag inte lämna henne på prov innan dess – utan det blir skarpt läge på en gång, precis som för Alvin i skolan.

Först lämnar vi Alvin i skolan vid 9.20 och sedan går vi till dagiset. Upphämtning endera efter vilan klockan 14, eller efter Afternoon Tea klockan 14.30. Dagispersonalen har lovat att ringa och hålla mig underrättad om statusen.

Till att börja med kommer Vilma att gå på fredagar, för att från och med augusti även gå på torsdagar. Och då, ja då börjar ytterligare en spännande fas i det nya livet.

Här ska nämligen skrivas en bok!

2 kommentarer:

Lina sa...

Hej du din känguru!

Vet du, jag låg i hängmattan härom dagen och lyssnade på Jens L som sommarpratade. Och så tänkte jag, Cilla - hon skulle skriva en bok... Jag undrar om det va min telepati som hoppade runt jorden...??

Är kvar på landet. Vi har enda stället i Norrland som är utan mygg. Det är världens bästa. Jag vill inte åka hem....

KRAAAAAM!!

Cilla sa...

Hahaha!! Såg din kommentar nu.

Och yes - jag blev extra peppad av hans snack (och rodnade lite eftersom han inte berättade för någon att han skrev en bok på sin fritid - min strategi är att basunera ut det så att jag sätter lite press på mig själv att VERKLIGEN komma till skott.)

Har du en vecka kvar på sommarlovet?
Kram / C