onsdag 9 juli 2008

Skåneloppis 2.0

Vår senaste stora passion stavas v-i-n-t-a-g-e. Eller på hederlig småländska; begagnat.

Inte för att det är en helt ny företeelse i vårt liv – att ”köra vilse” (dvs att oplanerat svänga in på någon liten väg som leder till något okänt – företrädelsevis i Skåne) är något som Jonas och jag ser som en av sommarens höjdpunkter. De små slingriga vägarna brukar bjuda på otaliga små loppisar och okända fik med hembakta kakor och kaffe i blommiga koppar.

Få saker får mig att känna mig så smart som loppisfynd. Att se potentialen i en skruttig bänk eller spräckt tavla, köpa det för en spottstyver för att sedan bara tvätta eller måla om den och voilà – samma pryl är som tagen ur vilket inredningsmagasin som helst.

Nu har vi alltså jackat upp Skåneloppisarna till 2.0. Säger bara eBay. Denna auktion på nätet är en guldgruva!

Jonas har utvecklat en enorm fingertoppskänsla för hur man kommer åt de mest åtråvärda sakerna. Är det någon möbel vi vill ha så lägger vi upp en bevakning på denna (auktionerna pågår i flera dagar). Minuterna innan den virtuella klubban förkunnar att auktionen är avslutad sitter vi och stirrar på skärmen för att se om våra konkurrenter har lagt in något motbud. En halvminut före avslut är det så dags för Jonas att göra sitt sista drag. Han kastar in vårt slutbud, och innan någon annan ens hinner nudda tangentbordet har vi gått som segrare ur striden.

Hitintills har vi införskaffat två utesoffor och ett stort utebord med tillhörande sex fina regissörsstolar (vi är lite svaga för regissörsstolar…) till vrakpris!

Ute i garaget står dessutom en kanadensares gamla gräsklippare, en avskurad kyl- och frys, samt en diskmaskin, och vid det lilla japanska vattenfallet på framsidan av huset står en supercharmig korgsoffa med lagade ben (här var det bara jag som såg potentialen). I städskåpet står grannens före detta dammsugare, och i köket står samma kanadensares gamla mikrougn.

Förutom den ekonomiska aspekten, så känns det bra i själ och hjärta ur ett miljöperspektiv. Snacka om att vara smarta!

3 kommentarer:

Lena Petré sa...

Vad roligt det är att följa ert liv "down under". Jag vet mer nu än när ni bodde på andra sidan ön. Ganska fantastiskt! Ert ostronfrossande restaurangbesök kommer det att snackas om på nästa klubbträff - jag lovar.

Cilla sa...

Hej Lena!
Räknar iskallt med att jag hålls uppdaterad om alla nya restauranger som poppar upp i Stockholm.

Är det inte något Restaurangklubbsjubiluem snart - kan nog hitta något trevligt hak här som vi kan ta. Tror dessutom att det är min tur att boka (bara Lova frågar efter visitkortet).

Stor kram!

Eva-Lotta sa...

NÄR ska man få stilla sin nyfikenhet med lite bilder på er och hur ni bor???? Eller är det en liten baktanke med detta hemlighetsmakeriet, för att locka till er lite besök?? GÄRNA för mig.