tisdag 6 oktober 2009

Queens Birthday och fyrtornsbesök

Flashiga jobbresor till trots, så brukar vi måla upp en bild av Jonas jobb som att han varje morgon sätter på sig pannlampan och tar den gnisslande hissen ner till det mörka schaktet och dagens omgång i gruvan. (Det där med flashiga resor är, enligt Jonas, bara min vision av verkligheten – han hävdar å det bestämdaste att det minsann inte alltid är så glamoröst, men jag vet inte jag...)

Så, idag var det åter dags att bre limpsmörgåsarna, fylla kaffetermosen och knata iväg tillsammans med de övriga gubbarna medan Gruvtolvan höll ställningarna hemmavid. Det verkade lite motigt efter en härlig, om än bitvis väldigt regnig, långhelg. I går var det nämligen Queens Birthday och tillika röd dag i New South Wales. Det festliga är att man tydligen firar Queens Birthday på olika dagar i de olika staterna – det är oklart om det är olika drottningars födelsedagar man högtidlighåller eller om de ansvariga i staterna helt enkelt tjurade sig till en egen dag.

Till skillnad från dagarna då Ehrströms var här så fick vi njuta av solen under måndagen (vi fick dock vår beskärda del av regnet framåt eftermiddagen) och efter att ha spelat ett rafflande parti Monopol så packade vi en picknick-korg och åkte till det fashionabla Palm Beach. Det är här megastjärnor som Nicole Kidman hyr ett schabrak när de besöker Sydney.

En promenix upp till ett fyrtorn med bedårande utsikt var målet. Dagen avrundades med smarrig middag och barnen tittade på en film. Själv satte jag kvällsteet i vrångstrupen då jag tittade på en dokumentär om en 250-kilos man i USA som med hjälp av brandkår och ambulansmän togs till sjukhuset för en magoperation.

Jag kände ett tvångsmässigt behov av att göra diverse magövningar under reklaminslagen och kände tacksamhet över att den goda chokladen från Nya Zealand med största sannolikhet inte återfinns på godishyllorna i Australien.

2 kommentarer:

moments sa...

Bra Cilla med magövningar. Jag har alltid tyckt att du är VÄLDIGT rund om magen.... ; )
Känns som om du inte besitter de generna!

Cilla sa...

Det trodde nog inte 250-kiloskillen heller...