onsdag 14 oktober 2009

Veligt och vemodigt

Vår son har en makalös förmåga att inte veta vad han vill. Ena sekunden vill han göra si och andra sekunden vill han göra så. Efter många om och men beslutade han sig i alla fall för att tillsammans med Jack gå på två dagars tennisskola. Vilma tände genast på alla cylindrar och ville även hon följa med.

I går kväll klagade Alvin på lite magont i samband med läggningen. Pedagogen inom mig slog fast att det nog var lite fjärilar i magen inför morgondagens tennis som spökade. Och ja, det visade sig vara rätt. Men visst skuuulle Jack också vara med?!

Vilma var laddad till tusen denna morgon. Tennis, ja det är ju roliga grejer det! Jag hade förvarnat henne om att hon inte skulle hamna i samma grupp som Alvin, men det var inga problem, inte.

Alvin anslöt sig snabbt till Jack och Ellis, och jag såg även några andra bekanta ansikten från skolan. Det var knappt så att han iddes säga hej då till mig när jag gick. Vilma däremot hade skrumpnat ihop lite grann. Den tidigare så roliga tanken på att spela tennis (det som är så urkul med Jonas) kändes inte lika lockande – det syntes.

Mycket riktigt var det en lättad Vilma som sken upp då jag hämtade henne vid tolv. Alvin skulle stanna ytterligare tre timmar. Och spela tennis i morgon, nej det ville hon verkligen inte göra.

Så, nu har jag lovat att sitta parkerad utanför det gröna stängslet och titta på Björn Borg junior i morgon förmiddag – HELA Vilmas pass. Eller hela halva dagen, som Vilma så smart uttryckte det.

3 kommentarer:

Lena Alffram sa...

Heja på. Vilma får överta mina golfklubbor och Alvin får tennisracket! Heja på

moments sa...

Våra barn är ungefär likadana. Svår balansgång - igen. Ska man peppa eller lyssna på deras oro?? Tycker ni kom fram till en bra mellanväg, även om det kanske inte är det roligaste att sitta och vänta för dig. Ta med bok, termos med kaffe och kanske en liten chokladbit. Kram!

Cilla sa...

Det gick bra till slut. Så bra att Vilma ville gå på tennis idag igen. Men jag avstyrde det hela. Blir nog lek i någon park idag.

Och det hade kunnat vara bra mycket värre - skänker en tanke åt alla föräldrar som håller till i en hockeyrink... På mig sken i alla fall solen!