torsdag 29 maj 2008

Vi har blivit med bil!

Familjen Borglin är nu ägare till en grafitgrå Ford Territory. För er som kan något mer om bilar än undertecknad (eventuellt att jag slår moster Else och farmor Vanja som båda passerat 90-årsstrecket) så vet ni att det är ett stort schabrak. Man kan till och med trolla fram sju säten, vilket kommer att vara extremt praktiskt när vi får besök eller när vi leker med kusin Johan och deras barn.

Det är ju bara ett litet aber – moder natur gråter varje gång man startar bilen. Därför är den nya bilägarsituationen känslomässigt väldigt tudelad. Som jag tidigare har skrivit om så är miljöbilar tyvärr inget som australiensarna har uppmärksammat i någon större utsträckning. Den enda miljöbil som finns är Toyota Prius – och den är inte tillräckligt stor.

Så, hur ska vi då kompensera detta lilla inköp? Till att börja med så tror jag att vi mer eller mindre bara kommer att använda bilen på helgerna eftersom Jonas pendlar med färjan (och i framtiden kanske med buss) – dvs det är bättre att VI äger bilen som inte kommer att använda den varje dag, än att någon annan kör omkring med den på daglig basis. Eller? (Märker ni hur jag famlar?)

Så gissa om jag känner mig extra nöjd med att vi i alla fall hann ta oss ur vårt gamla elavtal och satsa på el från vindkraft (från min gamla arbetsgivare o2 Energi) åt våra inneboende på Tallrisstigen. DET känns i alla fall bra!

Inga kommentarer: