tisdag 19 januari 2010

Glasslogik på dubbel nivå

Barnens ordförråd blir bara större och större – och roligare och roligare. Nu för tiden så har man ett morgondopp (have a swim), något kan vara wiggligt (vingligt), alla utklädningskostymer ligger såklart i dress ups-lådan och vill man att någon ska överräcka en något så ber man honom att passa det.

För övrigt så gladdes barnen oerhört åt deras käre farfars beslut om att när en farfar köper glass åt sina barnbarn så måste det ju betyda att barnen får två glassar. Jo, för när deras far köper dem glass så blir det bara en glass, och farfar borde rimligtvis betyda dubbelt upp. Logiskt så det bara visslar om det, tyckte barnen och farfar.

Vilma tänkte till och utbrast triumferande:
- Mamma, det borde bli två glassar när du handlar också: ma-ma!

Hennes stockkonservativa morsa godkände inte detta.

Så, med detta i gott minne vill jag bara förvarna Haboborna som landar här om några veckor. Morfar kan sitta lugnt i sadeln, men mormor bör nog tänka ut något smart…

4 kommentarer:

moments sa...

Va finurligt! Kram till er alla.

Lisa sa...

Vilma - om mor ska köps en glass och far en glass, hur många ska då morfar (mor+far) köpa? Cilla - inte snällt som mamma att låta blir och läsa kommentarer för sina barn;)

Cilla sa...

Jag läser! Kan jag rå för att de råkade vara ute i trädgården just då??

Lotta Sandin sa...

Oj, oj. jag måste länka detta till mina föräldrar som är på väg hit i nästa vecka. Både de och våra barn är mycket förtjusta i glass...