lördag 16 januari 2010

Pyjamaspartynas pyjamasparty

– Hur långt är det kvar till midnatt?

Den frågan ställdes allt oftare ju längre kvällen led. Grabbarna grus hade nämligen bestämt sig för att hålla sig vakna till tolvslaget, men deras ögon klippte redan vid niosnåret. Med tanke på att de båda hade haft problem med att somna natten innan och dessutom gått upp klockan halv sju så var det kanske inte så konstigt.

De hade vid det här laget hunnit avverka sin pizza, bytt om till pyjamas, kollat på film och ätit chips, dansat och fått godis (på en fredag – crazy!!!) så hela pyjamaspartyt kändes klockrent för alla tre deltagare, och detta trots att vi inte kunde trolla fram en tårta på beställning som Vilma hade önskemål om.

Vilma var otroligt peppad på att campa med Max, men tröttheten tog över och hon var en hårsmån från att somna i soffan. Tack och lov hann hennes rådiga pappa lyfta över henne i tältet och manade Max att lägga sig bredvid henne så att hon hann uppleva camparkänslan innan John Blund kom förbi.

Alvin och Jack somnade fyrtio minuter före målsnöret liggandes i sin kudd- och filtkoja på golvet. Jonas och jag räknade iskallt med att de skulle vakna lite lagom mörbultade under natten och lägga sig i sängarna, men icke – de slaggade på golvet natten igenom.

Mitt i natten vaknade vi av att altandörren gnisslade. Jonas gick upp och mötte en törstig Vilma som bara skulle dricka lite vatten.
- Kommer du in till oss och lägger dig? undrade Jonas.
- Näe, jag sover i tältet hos Max.

En halvtimme senare hörde jag den gnisslande dörren igen och denna gång gick jag upp. Det var en oroväckande pigg Vilma som ville ha en filt istället för sovsäcken.
- Kommer du inte in till oss istället?
- Nej! Jag och Max sover i tältet.

Hon smög ut igen och stängde försiktigt dörren bakom sig. Bestämt lyfte hon armen och sa något åt Max som reste sig med en suck och lunkade in i tältet. Vilma vände sig om mot mig och gav mig tummen upp.

Betyg på pyjamaspartyt: 10 nattmössor.

Inga kommentarer: