tisdag 21 oktober 2008

Simskola och feber

Idag var det Alvins tur att börja på simskola. Vilma hade några timmar tidigare glatt plaskat omkring i vattnet – lika överlycklig även denna gång.

Efter ett litet missöde – jag gick fram till fel lärare (det är 4-5 olika grupper som tränar i samma bassäng) vilket resulterade i att Alvin var i särklass sämst i sin grupp. De andra var både äldre och simmade bättre. Det hela redde ut sig efter cirka tio minuter och Alvin hamnade i rätt grupp.

Simläraren var en bastant dam som frenetiskt tuggade tuggummi under hela lektionen. Hade jag varit Alvin så skulle jag känt mig ytterst liten och bortkommen i bassängen, och han såg helt ärligt inte så kavat ut. När det var fem minuter kvar undrade han när lektionen skulle vara över – han frös så in i vassen. Men han höll tappert ut och sträckte på armar och ben efter bästa förmåga.

Bästisen Jack gick i gruppen bredvid och han drillades av en ännu äldre dam som högt och ljudligt tillrättavisade barnen (hade jag varit Jack så skulle jag i den åldern ha börjat gråta).

Men efteråt var Alvin trots allt glad och nöjd. Han tyckte det hade varit roligt – men väldigt kallt! Jack såg oförstående ut – det hade ju varit jättevarmt.

Denna diskrepans fick sin förklaring någon timme senare vid middagen. Alvin hade 39,5 grader.

Så nu ligger det en, av simning och feber, trött Alvin i sin säng och sover. Vilma ligger klarvaken och lyssnar på Emil.

Eftersom även Jonas är febrig och allmänt seg, är det numera Vilma och jag som håller ställningarna.

Inga kommentarer: