torsdag 9 oktober 2008

Smart speltidsinläsning

Det stora pedagogpriset går återigen till familjen Borglin! Denna gång var det jag som var hjärnan.

Jag tror att jag redan har berättat att Alvin får spela dataspel/Playstation tre timmar i veckan (en timmes efterlängtad ökning från den dagen då han fyllde sju). Vilma är inte lika besatt av spelandet, men omfattas såklart av samma regler (hon halkade med på tidsökningsbananskalet fast hon bara är fyra… Don’t mention the war för Alvin!).

Alvin har dock möjlighet att läsa ihop ytterligare speltid. En minuts läsning ger motsvarande speltid. Idag dök frågeställningen upp – hur ska Vilma göra för att få mer speltid? Det var då jag kläckte det.

I sjuårspresent fick Alvin en bok från sin mormor och morfar i vilken brödtexten är på svenska, men som är fullproppad med bilder under vilka det engelska ordet står samt en svensk översättning.

Så, nu pekar Alvin på de olika bilderna och Vilma gissar vad respektive sak heter på engelska. Alvin läser därefter det rätta svaret.

Speltid till båda (inklusive ökat engelskvokabulär och läsövning) och egentid för mig. Briljant om jag får säga det själv!
Bildtext: Vilma lyckas bli trampad av en 150-kilos jättesköldpadda som hon just hade pussat. Turligt nog hann hon dra in tårna.

Inga kommentarer: