fredag 3 oktober 2008

Förvirrande årstider

Boink! Hornen sköt upp i pannan på mig. Känner nämligen ett behov av att dela med mig av hur vårt väder ser ut just nu.

Klockan på mikron visar 9.45 på morgonen och termometern bekräftar den ytterst varma och klibbiga luften: 30 grader.

Blir lite tilt i huvudet ibland när man pratar om årstiderna här nere. Det ligger ju nedärvt att hösten inträffar någon gång i september – oktober, och att julen ALLTID infaller på vintern. Hur ska annars Tomten fara fram med sin släde? Och har någon sett en Disneyrulle där Kalle Anka och Musse Pigg firar jul i badshorts och äter hummer på stranden istället för kalkon framför brasan?

Här inträffar såklart julafton mitt i sommaren, och överallt kan man nu köpa vårkläder. Om några veckor går vi dessutom över till sommartid – mitt i oktober. Tilt.

När det väl regnar här nere då sätter barnen och jag på oss regnjackor och stövlar när Alvin ska till skolan. Det slår aldrig fel att telefonen piper till och jag får ett sms från vår snälla granne som undrar om Alvin vill åka bil till skolan eftersom vädret är så förskräckligt. Att gå i regnet är fullständigt otänkbart för en Aussie. Det krävs en riktig viking – indoktrinerad sedan barnsben – att leva efter devisen ”det finns inget dåligt väder – bara dåliga kläder”.

Så nu ska bikinin på!

(Se så förnuftiga vi är när vi håller till vid stranden! Här ska solen inte få en chans att bränna vårt ljusa skinn. Brun blir man ändå, kan jag tillägga.)

Inga kommentarer: