fredag 3 april 2009

Alvin briljerar och eländet är över

Pust! Jag känner mig som ett ”utsketet päron” som man säger i Jönköping. Redan klockan åtta i morse stövlade jag tillsammans med Alin, Jack och hans mamma Sarah in på simhallen i Harbour som ligger en bukt ifrån Manly. Pojkarna skulle visa upp sina simfärdigheter för en instruktör för att denne skulle avgöra i vilken klass de skulle hamna (vi håller på att byta simskola på Sarahs initiativ).

Till saken hör att Jack har gått i simskola sedan han var tre år och i hans simgrupp har de tränat såväl bröstsim (tredje simsättet i ordningen) och fjärilsim (fjärde i ordningen som de lär sig här). Alvin kunde simma bröstsim innan vi kom hit, om än att han kanske inte var världens fena på det. Numera är han urduktig på crawl och även ryggsim.

Mitt fånleende på läpparna ville inte släppa när jag såg Alvin och Jack i vattnet. Alvin var så duktig!!! Och efter hans utlåtande såg jag fånligt stolt ut: Jack och Alvin hamnade i samma simgrupp (i den nuvarande simskolan är de i två olika klasser, där Jack går i den bättre). Pojkarna visste inte till sig av glädje när de insåg att de hamnade i samma klass (på den här simskolan måste man vara fulländad i simsätten crawl, rygg och bröst innan man går vidare till fjäril).

Vi är så stolta över att han har kämpat så hårt i simbassängen – inte alltid helt utan protester. Pussgurka!

Inte mindre stolta blev vi efter dagens ”social skills interview” med Alvins fröken. Helt enkelt en slags kvartsamtal där man bara fokuserar på barnens sociala förmåga inklusive uppförande. Idel lovord från fröken fick mig att nästan spricka av stolthet! Det är vår son det!!!

Mellan simutlåtandet och kvartsamtalet hann jag tillsammans med Lotta, Isac och Cajsa åka in till Sydney och China Town. Där ligger en stor marknad vid namn Paddy´s Market på vilken man kan köpa allehanda skit. F´låt saker. Framförallt Isac gick nöjd därifrån med bland annat en keps och en boomerang.

Om någon timme landar Henrik Axelson i Sydney och ska hälsa på några dagar. Lotta, jag och alla barnen kommer troligtvis att åka till Kangaroo Valley som ligger knappt två timmar söder om Sydney. Vi blir nog borta över natten. Och med tanke på att det är jag som är chaufför så kan den resan sluta precis hur som helst…

För övrigt så är tvättmaskinseländet över. Det står en sprillans nya Electrolux i badrummet och tvättar för glatta livet. Så himla skönt!

Inga kommentarer: