söndag 5 april 2009

Vattenlek och soligt väder

Söndagskväll. Dianne Krall sjunger i bakgrunden och Jonas läser Bröderna Lejonhjärta för barnen (han fick sista kapitlet – det är hur spännande som helst just nu, trots att jag kan boken utantill).

Idag kom äntligen det varma vädret tillbaka. Sydney har lyckats visa upp sig från sin kalla och blöta sida sedan Lotta och barnen, och även Henrik, landsteg kontinenten. Men tro inte att det har hindrat de lorentzka barnen från att bada – Isac har garanterat utvecklat simhud mellan tårna. De borglinska barnen däremot har vant sig vid det varma aussievädret och hoppar ogärna i poolen eller havet om det är för kylslaget.

Igår åkte vi på en dagsutflykt till en vattenpark, Jamberoo Actionpark, som ligger cirka två och en halv timme härifrån. Från början hade vi tänkt sova över, men eftersom vädergudarna satt och tjurade på sin planhalva så hoppade vi över den tilltänkta stranddagen dagen därpå och åkte istället hem efter stängningsdags. Eftersom Lotta gick omkring med dubbla tröjor och att det faktiskt är vår dotter som behöver vuxens sällskap i vissa åkattraktioner så var jag tvungen att hoppa i de olika vattenrutschbanorna. Avslutade med att åka tre varv i en stor badring i vilken vi alla fick plats. Den swischade ner i ett mörkt rör i en faslig fart till allas förtjusning. Dessvärre blir jag numera åksjuk bara av att titta på en vanlig gunga, så jag var tvungen att koncentrera mig på andningen en halvtimme efteråt för att inte få upp hamburgaren som jag hade ätit till lunch.

Idag har vi varit och klättrat – en sysselsättning som alla barn tycker är roligt. Lotta och jag njöt desto mer någon timme senare av att ligga i den varma sanden på Shelly beach och sprätta med tårna medan barnen byggde sandslott.

Väl hemma blev det grillafton som heter duga.

Så, med Dianne Krall i bakgrunden, Henrik sovandes i soffan, Lotta i duschen och Jonas som läser för barnen så är livet lugnt och stilla. Och alldeles förträffligt bra.

2 kommentarer:

Axelson-Comblain sa...

"Henrik sovandes i soffan..." Ar det allt man ar vard efter all underhallning man bjod pa??? Skandal. Och inga depp-kommentarer om HV-debaclet? Puss och kram, Henrik

Cilla sa...

Jamen du låg ju och sussade just då! Inte kan jag rå för det. Förutom sussandet så var du som vanligt underhållande.

Och näe, HV behöver vi inte kommentera. Det har redan varit sorgeband på i den här familjen.

Pussochkram!