söndag 19 april 2009

Trolleri

Nu ska jag förklara ett litet trolleritrick. Jag ska visualisera 9:ans gångertabell. Håll i hatten nu!

Håll upp händerna framför er. Spreta lite dramatiskt med fingrarna. Därefter säger jag: 1x9, varpå ni viker ner vänstra handens lillfinger. Antalet kvarvarande fingrar är: 9.

OK, nästa. Ut med alla fingrar igen.

2x9. Nu viker jag ner ringfingret, dvs andra fingret, på vänster hand. Då står lillfingret upp och till höger om det nedvikta ringfingret finns åtta fingrar. Sätt dessa siffror bredvid varandra, och ja – det blir 18 (1 och 8).

Nästa. Fingarna ut!

3x9. Vik ner långfingret som är tredje fingret från vänster. Till vänster om det vikta fingret har ni nu två fingrar och till höger om det vikta fingret har ni sju. Sätt samman och det blir 27 (2 och 7).

Fortsätt sedan hela vägen till 10x9 (alla ”tiotalfingrar” till vänster om högra lillfingret är uppe, dvs 90 (9 och 0).

Visst är det otroligt häftigt? Nu skulle min mattelärare på gymnasiet få vatten på sin kvarn: ”Cilla, du tänker som en humanist!”

3 kommentarer:

moments sa...

Åh, vilken bra. Den ska jag genast visa för Oscar! Ser fram emot liknande trolleri för de andra gångertabellerna! Kram till er.

haboborna sa...

Har det inte kommit till aussieland förrän nu. Till Habo kom det för 30 år sedan.
mellanstadieläraren kram

Cilla sa...

Ja, ja... Det fanns i alla fall inte när jag satt och tragglade tabellerna. Och tydligen inte på Lidingö heller. Det ska vara Habo det att ligga i första startgruppen.

POK