tisdag 26 augusti 2008

Humpbacks och excelark

Här kommer då Jonas premiärblogginlägg. Och det kommer samtidigt som australiensarna börjat rugga vinterpälsen och tagit fram det där fåraktigt underbara leendet som bara våren kan frambringa.

Efter morgonläxa med Alvin där ord som PRETEND, PROUD och PROP tragglades och plitades ner med tveksamma rörelser, tog jag verandan i besittning. Solen smög precis runt knuten och värmde underbart i ansiktet tillsammans med strålningen från datorns nyskapade excelark. Vad betyder egentligen PROP.....ahhh "stötta", "stöd" eller "propeller" enligt Norstedts förslag. Kan vara bra att ha koll på vid morgondagens förhör.

Efter en förmiddags kreativt skapande (många skulle säkert med framgång kunna argumentera bort detta påstående att en förmiddag med excel kan vara kreativt, men jag gillar excel. Faktiskt till den grad att jag troligen en dag kommer tvingas in i ett avvänjningsprogram arrangerat av AEM, Anonomyma Excel Missbrukare, sponsrat av något nystatrat mellanösternmjukvarubolag som ska erövra världen och ge Mr Gates en one-way ticket till cyberrymden).

Vid det här laget hade jag även hunnit med att plocka upp ett par spindlar ur poolen och lärt mig att en del spindlar simmar riktigt bra, faktiskt rusktigt snabbt. Jag kunde svära på att en av dessa halvkilos, svallvågsskapande, plankande inkräktare hade hajdräkt med M.PHELPS tryckt på ryggen. (Till Cillas missnöje avslöjade jag precis att han vann, dvs han hann ur poolen innan jag hann "prata" lite med honom.)

Jag tog ett snabbt beslut att ta med sushi till North Head, detta är 5 minuter från där vi bor och är den norra delen av Sydneys inlopp från havet. Här satt jag med min sushi, min dator och en marinbiolog med en enorm väska med kameror och kikare. Den närmaste timman blev intressant; från vår ca 30 meter höga avsats lät marinbiologen mig blicka ut över havet i hans superkikare för att få se delfinstimm simmade förbi och humpbacks gå upp för att andas och skicka upp klassiska vattenpuffar för att signalera sin närvaro. Helt fantastiskt! För övrigt finns det sanddynor på toppen av North Head, en klippa av sten som är ca 30 meter hög. Hur kan det komma sig? Enligt marinbiologen beror detta på en trolig tsunami för 5 000 år sedan.

Bilden ovan är från dagens tur till North Head och någonstans där ute finns M.PHELPS i sin hajfensdräkt, och nästa gång jag ser honom göra laps i poolen ska jag äga honom och ge honom en pooltsunami att skriva hem om.

Inga kommentarer: