torsdag 21 augusti 2008

Snobbigheten åt fanders

När jag är utomlands älskar jag att gå in i billiga skoaffärer, sådana affärer som jag på svensk mark aldrig ens skulle bevärdiga med en blick (lite snobbigt inser även jag, men skor FÅR faktiskt kosta precis hus mycket som helst – det bara är så!). Well, utomlands så tappar jag liksom den där skosnobbigheten, och ser mest vilka otroliga kap jag kan göra. Är skorna tokbilliga är det inte så himla kinkigt om det inte är lädersula eller att alla detaljer inte är fulländade.

Lite samma känsla – ”utomlands-funkar-billigt-skräp-men-inte-hemma” – hade jag när jag okejade att Alvin fick klä ut sig till Darth Wader idag när hela skolan ska delta i den stora Book Parade, dvs de ska marschera omkring utklädda till någon sagofigur till föräldrarnas beskådning.

Vår smarte son hävdade bestämt att Darth Wader skulle funka eftersom han brukar låna hem Star Wars-böcker varje gång de besöker skolbibblan (gissar att bibliotekarien varje gång suckar djupt över den blonde svenskens ofattbara ytlighet) – så med den knivskarpa logiken insåg även jag att Darth Wader är en bokfigur.

Hemma skulle jag garanterat försökt att locka och pocka med lite ”finare” sagobokskaraktärer (ja, jag hade flätor, stora glasögon, välvässade pennor och satt längst fram i klassrummet när jag gick i skolan!). Bland annat har Jonas en gång i tiden tillverkat en kanonfin Karlsson på taket-tröja med propeller på ryggen och allt – men om jag minns rätt så ratades den till förmån för någon Kapten Krok-outfit med krok och svärd.

Så, i sann utomlandsanda (alternativt att jag mer och mer blankt struntar i vad folk tycker) lämnade jag en överlycklig Alvin i skolan idag. Om en timme ska jag ner och kolla på paraden, och jag kan redan nu ana det stora leendet bakom Darth Wader-masken.

Inga kommentarer: