fredag 29 augusti 2008

Stordåd muy grande

Två stordåd har utförts denna dag – och detta innan klockan ens slagit tolv. Först ut var Jonas.

Jonas och Alvin satt vid frukostbordet och övade på orden som han hade i läxa. Alvin som var trött efter gårdagens firande (och sena filmkväll) gick i baklås när Jonas återigen förhörde honom på ”proud” och ”road” och de andra orden som vägrade fastna i minnet.

Jonas förklarade att även vi hade suttit så där och tragglat en gång i tiden, och att man går i skolan för att lära sig och så vidare.

- Jamen, ni behöver ju inte det nu! tjurade Alvin.

Då kom Jonas på den briljanta idén att låta Alvin läsa lite olika ord (man väljer nämligen ut tio stycken utav uppskattningsvis fyrtio ord som står på en lista – barnen/föräldrarna/läraren kan därmed välja svårighetsgrad på orden som de ska träna på). Läxförhör med pappa – det var ju jättekul!

Alvin läste ett antal ord, och Jonas skrev ner dem. Sedan kollade de tillsammans om han hade stavat rätt. (Smart så det förslår! Den dagen Jonas tröttnar på att sitta och förhandla avtal med storfräsare så kan han helt klart satsa på en lärarkarriär istället.)

Det andra stordådet stod jag för: en halvtimmes joggingtur. Enda gången jag tillät mig att gå var i en brant uppförsbacke. Spurten uppför en trappa gav oerhörda flashbacks till den tiden då Karin, Marie och jag powerwalkade Kungsholmen runt. Vi avslutade alltid med att rusa uppför trappan vid brofästet på Kungsholmssidan (och om jag inte minns fel så kunde Karin ibland tvinga oss att göra ruschen två gånger). Man kunde knappt stappla sig hem efter den insatsen.

Så, lite mag- och armövningar samt en dusch senare så sitter jag nu här ute på verandan och njuter av skuggan.

Jäklar i havet vilka stordåd!

2 kommentarer:

nymans sa...

Hoppar högt när pedagogiska föräldrar regerar! Kan jag få berätta om detta tips på föräldramötet nästa vecka? (Eller är Jonas taxa för hög?) Har vissa svårigheter att få parenteser att hjälpa sina barn att studera! Nu vill mina barn att vi ska studera PS2! Studier på hög nivå, men det är det värt. Barnen skrattar så de måste knipa när jag tar hanterar kontrollen. Skickar snart baktips. Kommer ihåg när du ville sätta in chokladpudding i ugnen! Många kramar Malin

Cilla sa...

Man KAN sätta in chokladpuddingen i kylen, men det är inte rätt (tryckfelsnisse har varit framme på förpackningen). Ugnen är kanon - lagom lös konsistens i alla fall...

Vassego - Vara kommun kan få använda Jonasmetoden. Tre öre i royalty per familj som använder sig av den förträffliga metoden.

Är det skolbarnen som vill studera PS2 eller Gabriel och Elias? Lät som om några håller på att överlista sin fröken/mamma...

Bamsekramar!