fredag 27 juni 2008

Frisörbesök med vin

Efter att ha gått omkring med en risbuske på skallen i alltför lång tid, var det dags för ett besök hos frisören. För en som i tio års tid troget har gått till superduktiga Acke var det här ett stort steg.

Närmaste frisörsalong ligger tre kvarter ifrån oss. Trendigt ställe med coola frisörer. De här skulle få ta hand om min kalufs.

Efter att ha diskuterat igenom vilken frisyr jag var ute efter (well, inget drastiskt utan snarlik mitt vanliga burr, om än något kortare den här gången) så var det dags för schamponering.
- Vill du ha massagestolen på? undrade den coola frisörtjejen.
(Har påven rolig mössa?)

Medan hon masserade min hårbotten buffade och vibrerade stolen under mig. Aaaaaahhhhh!

Framme vid stolen undrade hon om jag ville ha kaffe, the eller vin.
- Vin?!
- Ja, rött eller vitt?
- RÖTT VIN, TACK!

När den sedvanliga luntan med skvallertidningar hamnat i mitt knä och vinglaset stod på hyllan framför mig kände jag extremt varma lyckokänslor för det här landet.

När klippningen var klar fönades håret torrt. Dags för nästa (!) frisör att ta hand om mitt hår – nu var det slingexpertens tur.
- Hi Cecilia, how are you doing tonight? What can I do for you, Cecilia? Some more wine before we start?

Kände mig som en drottning. (Beslöt efter moget övervägande att tacka nej till ännu ett glas.)

Efter att slingorna fått sitta i tjugo minuter – och jag hade förkovrat mig ytterligare i Britney Spears semester hos Mel Gibson, Brangelinas tvillinggraviditet och Paris Hiltons löshår – vad det dags för massagestolen igen.

Därefter kom klippfrisören tillbaka och fönade till håret.

Allt avslutades med att jag fick ett visitkort på vilket de två frisörernas namn skrevs ner ifall det var något som jag inte skulle vara nöjd med och ville ha justerat.

Så med nya kalufsen på plats och det röda vinet i blodomloppet promenerade jag hemåt. Synnerligen nöjd med mitt nya frisörställe.

Inga kommentarer: