tisdag 17 juni 2008

Rosa födelsedag och knutna skor

Ja må hon leva: Vilma-Pilma fyllde fyra år idag! Färgskalan på presenterna gick i rosa – förutom då Mc Donald´s-spelet som Alvin så generöst gav bort (för jag tycker inte att det är så roligt, Vilma).

Iförd rosa tyllkjol och rosa paraply (idag regnade det faktiskt inte) följde Vilma och jag Alvin till skolan, dag två. Idag var det sportuniformen som var på. Här byter man inte om till gympan, utan man har sportuniformen på sig hela dagen (ehrm…). Ett litet aber – det stod uttryckligen i informationsbroschyren vi fått att barnen var tvungna att kunna knyta skorna själva. Och gympadojorna har snören.

Hm.

Det var då han gjorde det. Alvin Borglin gav sig den på att klara av att knyta skorna. Och han lyckades! Snacka som att växa ytterligare en decimete! Stora, fina pojken. Han ser så söt ut i sin skoluniform – den blåa hatten och den stora ryggsäcken på ryggen och de smala armarna och benen.

Efter att ha vinkat av Alvin gick Vilma och jag till den ljuvliga lilla deli-affären som ligger fem minuter från oss och födelsedagsfikade. Ah, att en latte kan smaka så himla gott!

Därefter förberedde vi tårtan och den obligatoriska fiskdammen. Och spelade en omgång Vänd-tia, såklart.

Även idag hade det gått som på räls i skolan. Första läxan har han också fått – en läsläxa. Nog för att boken var anpassad för barn i Kindergarten – but what the heck; han läste den!!! Jonas och jag bara ruskade på huvudet. Inte nog med att han kommer att växa om mig så småningom – han kommer säkert att börja korrigera min engelska om ett halvår eller så!

Johan, Tomoko och barnen kom förbi på födelsedagsfirande, och även Ellis var inbjuden. Efter en stund dök Melissa och doggen Missy upp – och jag kan lova er att ljudnivån nådde knallröda nivåer innan kalaset var över.

Så, nu sussar såväl en nöjd fyraåring som en stolt skoknytarkille. (Och mina ögon går i kors…)

2 kommentarer:

Lina sa...

Åååååhhhhh vilken tur att bloggen är på g igen. Ordningen återställd och livet tebax på gå.

KRAAAM

Cilla sa...

Och de visar fortfarande repriser på Sex & the city, så livet rullar på riktigt bra!

Kram!