tisdag 17 juni 2008

Skolstart i sikte och femårig bröllopsdag

Lördag, 14 juni

Bäst att skriva datum, eftersom jag inte har möjlighet att lägga ut inläggen i samma stund som jag skriver. Vi går fortfarande i väntans tider – Internetfödseln är beräknad till om en vecka.

Igår gick den stora flytten. Havsutsikten, de fläckiga heltäckningsmattorna och (dessvärre) värmefiltarna är nu utbytta mot utsikt över en liten pool, högblanka trägolv, tre meter i tak och tjocka hyr-täcken. De sistnämnda behövs verkligen, för det är iskallt inomhus på kvällen och natten (nästippen som sticker upp ovanför bolstren är troligtvis signalröd och totalt nedkyld). Jonas var tvungen att åka och köpa ett gaselement för att vi skulle överleva (Sant! Man pluggar in det i en gasledning som sticker upp ur golvet. Lite scary, faktiskt.). Värmer som en kamin.

Våra hyrmöbler kom i en stor lastbil tillsammans med tre kralliga killar och en chic tjej som packade upp porslinet och bäddade sängarna. Jag stod och pekade var möblerna skulle vara (kan man jobba med sånt här?) och Jonas körde skytteltrafik mellan hotellet och huset med alla kartonger (han är inte så sugen på att jobba med just detta).

Snacka om milstolpe på detta äventyr. Ett eget hem! Blir såklart än mer vårt när våra saker anländer om två veckor.

Nästa megastora milstolpe är Alvins skolstart på måndag. Fladdrar ett oräkneligt antal fjärilar i magen på Alvin och hundra extra i min och Jonas. Å ena sidan längtar Alvin efter att få börja och få nya kompisar, men å andra sidan förstår han inte hur det ska gå till när han inte kan engelska. Fast det sistnämnda är en sanning med modifikation – både Alvin och Vilma har snappat upp en hel del, mycket tack vare ett bra dataspel som de har spelat i det oändliga. Alvin kan till och med klockan på engelska! Det svåra är ju såklart när folk pratar snabbt och otydligt.

Tanken är att Vilma och jag följer Alvin till skolan på måndag morgon, hälsar på hans fröken – och sedan ska Vilma och jag gå! (Gulp!) Frågade flera gånger om jag verkligen inte skulle vara med, men nix. Så jag resignerade – de borde väl veta hur de bäst får in barnen i verksamheten. Faktum är att skolan hyser 33 olika nationaliteter – varav det redan går svenskar på skolan – så de är vana vid att integrera barn med annat modersmål än engelska.

Minns hur det var när vi skolade in Alvin hos dagmamma Anette. Hur skulle hon få Alvin att somna utan att alltid ligga och klappa på hans fötter och sjunga sånger tills han somnade? Jag ”visste” att det inte skulle funka. Men, visst gick det.

Idag ska vi börja beta av vår inhandlingslista som bland annat består av: tv, strykjärn, tvättmaskin, kylskåp, grill, gräsklippare och brödrost. Billigt och bra…

Till kvällen ska vi korka upp en flaska gott vin och frossa i något gott – vi ska fira vår femåriga bröllopsdag (och en liten extra skål för att Håkan har namnsdag)! Milda makter vad tiden går fort!!!

Inga kommentarer: